Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Black Friday: Meer omzet met je webshop met deze 5 tips

Geschreven door , op 9 oktober 2019, in Strategie, Zoekmachine Adverteren, Zoekmachine Optimalisatie

Black friday tips credit card

Waar komt Black Friday vandaan?

De term Black Friday is Amerikaans. De laatste vrijdag van november viel na Thanksgiving. Veel Amerikanen hadden die dag daarom vrij. Daardoor was het erg druk op de weg en werd die dag door de politie ‘zwarte vrijdag’ genoemd. Jaren later zijn grote winkels deze dag gaan gebruiken om aan het eind van het jaar nog een grote omzet te draaien door te strooien met flinke kortingen.

In Nederland is Black Friday in 2015 pas ingeluid bij enkele grote webwinkels. Er deden toen nog maar 35 winkels mee. Tegenwoordig zijn wij Nederlanders ook verliefd op de hoge kortingen zo net voor de kerst. Bedrijven als Coolblue en Bol.com komen elk jaar weer met betere aanbiedingen. Het verschil tussen Nederland en Amerika is dat Black Friday vooral online gaande is. Dat je wordt omvergelopen in de MediaMarkt zal niet zo snel voorkomen.

Black Friday valt dit jaar op 29 november. Is jouw webshop er al klaar voor?

Altijd een goed idee: zo trek je bezoekers en houd je ze binnen

Voordat we beginnen met de 5 tips, willen we je eerst twee belangrijke best practices uit de online marketing meegeven die juist nu van extra groot belang zijn.

Zo pak je je voordeel op Black Friday met SEA

Rond Black Friday wordt er online veel gezocht op termen als ‘beste aanbiedingen Black Friday’ of ‘Black Friday laptop’. Hier kun je perfect op inspelen met SEA, oftewel adverteren in de zoekmachine. Achterhaal de veel gezochte termen die rond Black Friday voor jou van belang zijn. Gebruik bijvoorbeeld Google Trends om te zien waar jouw kansen liggen. Creëer vervolgens advertenties rond de trending zoektermen.

Met SEA kan je snel bovenaan komen in Google: advertenties worden op de zoekresultatenpagina boven de organische zoekresultaten getoond. Dit kan op korte termijn veel bezoekers op je site brengen.

Zorg voor een goed gevoel bij je bezoekers

Het spreekt tegenwoordig bijna voor zichzelf: de bezoekers van je website houden van een goed werkende website. Als ze niet goed kunnen vinden wat ze zoeken of lang moeten wachten terwijl je website laadt, hebben ze je concurrent zo gevonden.

Ook als je website al naar behoren werkt, kan het nooit kwaad om zaken als laadsnelheid en broken links steeds in de gaten te houden.

Ook de vindbaarheid van je website in de zoekmachines moet goed zijn. Anders komen er minder bezoekers dan mogelijk is op je website. Kleine foutjes binnen je website kunnen al voor fors minder bezoekers zorgen. Denk aan broken links, een missende META-omschrijving of een onduidelijke titel. Wij bij DoubleSmart zijn erin gespecialiseerd om jouw website hoog in de juiste zoekresultaten te krijgen en je website op lange termijn goed te laten presteren.

Is jouw webshop klaar voor Black Friday?

Tegenwoordig kan elke webshop goed inhaken op Black Friday. In de voorafgaande jaren was het gebruikelijk dat er vooral apparatuur aangeboden werd zoals laptops en koffiemachines.

De laatste jaren beginnen kleine winkels met volstrekt andere producten ook mee te doen aan de Black Friday trend.

Dus waarom niet jouw webshop? In deze blog delen we 5 tips met je om je aanbod juist tijdens Black Friday in de schijnwerpers te zetten. Deze dingen mag je niet vergeten met Black Friday!

5 tips om maximaal van Black Friday te kunnen profiteren

Tip 1 – Zorg dat je klanten weten van je aanbiedingen

Als jij met Black Friday jouw producten in de korting wilt gooien, laat dit dan van tevoren duidelijk zien. Breng enkele weken of dagen voor de laatste vrijdag van november naar buiten dat je met Black Friday gaat uitpakken, zodat jouw potentiele klanten weten wat ze van jou kunnen verwachten. Geef hierbij zeker aan welke producten er in de korting gaan komen. Maak je aanbiedingen van tevoren zichtbaar op je website door middel van bijvoorbeeld banners of een speciale landingspagina.

Tip 2 – Doe onderzoek naar gewenste kortingen

Door middel van Google Analytics kun je goed bijhouden welke producten in je webshop populair zijn en welke juist niet. Kijk bijvoorbeeld naar de producten die het meest worden opgezocht op je webshop. Juist door populaire producten met korting aan te bieden, zet je jezelf op de kaart.

Ook producten die wel veel worden weergegeven maar niet veel verkocht worden, kun je inzetten als slimme Black Friday deal. Een lage conversie zou er bij zulke producten wel eens op kunnen duiden dat je klant de prijs te hoog vindt. Een te hoge prijs kan tenslotte een rede zijn voor een lage conversie.

Om het overzicht voor de klant goed te houden, is het een aanrader om een tijdelijke Black Friday landingspagina te gebruiken. Op deze pagina kan je alle aanbiedingen vermelden.

Tip 3 – Houd een oogje in het zeil bij je concurrenten

Jouw concurrenten zitten natuurlijk ook niet stil. Grote kans dat er meerdere ook deelnemen aan Black Friday. Kijk voor goede ideeën naar de promotie van vorig jaar. Ook is het handig om te kijken wat de concurrent aanbiedt. Om de klant voor jou te laten kiezen, is het cruciaal om betere aanbiedingen te hebben. Met Black Friday kunnen mensen achter jouw bestaan komen. Zo is Black Friday niet alleen van belang als je nu wilt verkopen, maar kun je je naamsbekendheid met Black Friday ook vergroten en inzetten op terugkerende klanten in de toekomst.

Tip 4 – Maak slim gebruik van social media en wees mobiel vriendelijk

Het onderwerp social media wat ik eerder al aankaartte, wil ik nog wat verder uitlichten. We leven in een ‘gemobiliseerd’ tijdperk: social media worden vaak en veel op de mobiele telefoon gecheckt. Het is dus ook de perfecte plaats om je Black Friday aanbiedingen te promoten aan de juiste doelgroep. Als personen via jouw advertentie op social media doorklikken naar je website, is de kans dus vrij groot dat dit via een mobiel gebeurt. Zorg er daarom voor dat jouw webshop mobielvriendelijk is. Hierdoor kan de klant makkelijk en op de gewenste manier zijn aankopen doen.

Tip 5 – Bereid je goed voor

Weet je welke producten echte bestsellers gaan worden met Black Friday? Zorg dan dat deze genoeg op voorraad zijn, zodat je de klant niet onaangenaam moet verrassen met een lange levertijd. Zo houd je klanten tevreden en maak je de kans ook groter dat ze later nog eens bij je terugkomen.

Om de kans op terugkerende klanten nog te vergroten, kun je een kortingscode voor een volgende bestelling meesturen met bestellingen.

Hulp nodig?

Hopelijk hebben wij je met deze tips een stuk verder kunnen helpen.

Kom je er niet goed uit? Klop dan bij ons aan en wij helpen je met de promotie van je producten. Met goede content creatie en slimme advertenties krijg je bijvoorbeeld meer verkeer op je website.

Ben jij er niet zeker van of jouw webshop die drukte aankan? Dan kun je terecht bij onze buren: DoubleWeb. Zij zorgen voor een snelle website met een strak design.

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!