Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Het beste CMS als basis voor een goede vindbaarheid

Geschreven door , op 5 december 2014, in Techniek, Zoekmachine Optimalisatie

zoekmachine-optimalisatie

Als online strateeg bij DoubleSmart krijg ik regelmatig de vraag welk [tooltip text=”Content Management Systeem”]CMS[/tooltip] nu de beste basis is voor succes. Deze vraag is alleen niet zo makkelijk te beantwoorden als op het eerste gezicht lijkt, ieder CMS heeft namelijk voor- en nadelen. In dit artikel zal ik uitleggen waarom de invalshoek van deze vraag van groot belang is op het antwoord dat ik de klant uiteindelijk zal geven. Verder zal er in de artikelen die de komende weken geschreven zullen worden, aandacht besteed worden aan de zoekmachine optimalisatie van een aantal CMS systemen.

Wat is een CMS eigenlijk?

Misschien heb je de eerste zinnen van het artikel gelezen en vraag je jezelf af wat een CMS eigenlijk is? CMS staat voor Content Management Systeem en is de back-end van de website. Het CMS is een online omgeving waar geautoriseerde gebruikers de website kunnen beheren. Gebruiksgemak staat hierbij (als het goed is) voorop. Op die manier kunnen de beheerders van de website veilig en gemakkelijk hun website up-to-date houden. Een CMS wordt ook weleens gezien als de motor van de website; het CMS bepaalt namelijk voor een groot deel de prestaties van je website.

Hoger in Google door een goed CMS

Een CMS maakt het dus mogelijk om je website gemakkelijk aan te passen en aan te laten sluiten op de veranderingen die binnen het bedrijf plaatsvinden. Nieuwe paginas kunnen toegevoegd worden om bezoekers informatie te bieden die ze nodig hebben op basis van de ontwikkeling van de producten die je aanbiedt. Inspelen op de vraag van je doelgroep wordt dus gemakkelijk gemaakt aan de hand van een CMS.

Het schrijven van deze teksten zorgt daarmee al vaak voor een goede vindbaarheid in branches die niet heel concurrerend zijn. Maar dat is niet alles. Met een SEO vriendelijk CMS kun je ook gemakkelijk andere zoekmachine optimalisatie strategien toepassen. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  • Metagegevens aanpassen
  • Afbeeldingen een zoekmachine vriendelijke naam geven
  • Gemakkelijk prioriteit aan verschillende delen van de tekst meegeven (h1, h2, dik gedrukt, cursief etc.)
  • In SEO vriendelijke CMS systemen kun je gemakkelijk je interne linkstructuur onderhouden
  • Technische optimalisatie toepassen, bijvoorbeeld sitemaps aanmaken en het robots.txt bestand aanpassen

De voordelen van een CMS houden dus niet op bij het feit dat je eindelijk zelf je website kunt beheren, een CMS verhoogt de potentie van je website! Een zoekmachine vriendelijk content management systeem geeft je een voordeel ten opzichte van de concurrenten die hun website nog in een statische HTML omgeving hebben gebouwd of een CMS dat geen rekening heeft gehouden met de vindbaarheid in Google.

Je bent een stuk dynamischer!

Het beste CMS voor je website

Dit artikel begon met de vraag wat het beste CMS voor je website nu is. Ik gaf aan dat het antwoord van die vraag afhankelijk is van de invalshoek van de gebruiker. Veel websitebouwers vinden het belangrijk dat zij alle facetten van de website gemakkelijk kunnen veranderen. Dit levert (als het goed is) een website op die helemaal aansluit bij de ideen van de bouwer. Hier gaat alleen n ding fout: de websitebouwer zal de website in de toekomst weinig gebruiken. Bij DoubleSmart zijn we er van overtuigd dat het antwoord op de vraag wat het beste CMS is, gebaseerd moet zijn op drie pijlers:

  • Mogelijkheden van het CMS
  • Gebruiksvriendelijkheid van het CMS
  • Zoekmachine optimalisatie mogelijkheden van het CMS

Als je kiest om een website te bouwen bij DoubleSmart zullen we deze pijlers dan ook samen met elkaar doorlopen. Voor het bouwen van een simpele website komt WordPress vaak als beste uit de bus. Voor webwinkels met toekomstperspectief raden wij Magento aan, een toonaangevend eCommerce platform. Deze twee CMS systemen zullen dan ook als eerste worden behandeld in de artikelen van de komende weken. Hierin zal ik meer vertellen over de SEO mogelijkheden voor deze twee CMS systemen.

Help! Mijn website heeft nog geen CMS!

Als de website van je organisatie op dit moment nog geen content management systeem heeft, dan is de kans best groot dat je kansen laat liggen op internet. Veel van je concurrenten kunnen namelijk veel gemakkelijker inspelen op de behoefte van je doelgroep.

De kosten voor de bouw van een CMS systeem hoeven niet gigantisch hoog te zijn. Neem gerust contact op met DoubleSmart om de mogelijkheden te bespreken. We optimaliseren de website dan ook direct voor alle apparaten zodat je doelgroep je altijd en overal kan vinden!

Bekijk het vervolg van dit artikel:

Meer weten? Lees meer over Zoekmachine Optimalisatie, Techniek

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!