Daarom SEO vriendelijk webdesign

Een SEO vriendelijk webdesign is een belangrijk onderdeel van die basis. Sterker nog: het is misschien wel de belangrijkste basis die je kunt leggen, al bij de ontwikkeling van de je website.

Juist bij die basis zien wij het vaak misgaan. Iemand klopt dan aan met een website waar in de development en design fase duidelijk geen rekening is gehouden met SEO. Maar nu moet die website natuurlijk wel bovenaan de zoekresultaten komen te staan, liefst zo snel mogelijk. Dat vraagt dan om de nodige aanpassingen, voordat het “echte” SEO werk kan beginnen.

Zonde. Want door vanaf het begin al rekening te houden met wat maakt dat een website wel of niet goed gevonden kan worden, kun je veel onnodig extra werk voorkomen. Dat doe je dus met SEO vriendelijk webdesign. Hieronder lees je de beste practices om ervoor te zorgen dat het design van jouw website vriendelijk is voor zowel de zoekmachine als je bezoekers.

Waarom is SEO vriendelijk webdesign zo belangrijk?

Een zoekmachine vriendelijk webdesign is belangrijk omdat gebruikservaring voor zoekmachines een steeds grotere rol speelt. Dat wil zeggen dat de ervaring die een gebruiker op jouw website heeft steeds meer impact heeft op de plek die jouw pagina’s krijgen in de zoekresultaten. Die gebruikservaring gaat verder dan het uiterlijk voorkomen van de site.

SEO vriendelijk webdesign vraagt om meer dan een site die er mooi en hip uitziet voor je gebruiker.

Heb je wel eens gehoord van het spreekwoord “Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding”? Dat is hier ook van toepassing: een website kan er nog zo flitsend uitzien voor een gebruiker, als de zoekmachine dat niet ziet zal jouw site nooit hoog scoren in zoekresultaten.

Met andere woorden: SEO vriendelijk webdesign vraagt om het juiste evenwicht tussen rekening houden met de gebruiker en de zoekmachine.

Klinkt logisch, zul je misschien zeggen. Maar hoe herken je een SEO vriendelijk webdesign nu eigenlijk? Waar voldoet zo’n design aan? Met welke factoren moet je rekening houden en waar kun je bij je eigen website misschien scherp zijn op mogelijke verbeteringen?

Hieronder een lijstje met de belangrijkste best practices in SEO vriendelijk webdesign.

Best practices in SEO vriendelijk webdesign

Gebruik deze indicatoren bijvoorbeeld wanneer je middenin een ontwikkelproces van een nieuwe website zit, om in de gaten te houden of jouw webbouwer wel rekening houdt met SEO in zijn webdesign.

Een bestaande website kun je met deze best practices toetsen op SEO vriendelijk webdesign. Gebruik het lijstje bijvoorbeeld als een manier om eens als bezoeker, met een frisse blik naar je site te kijken. Wellicht zie je opeens dingen die “fout” gaan, waar je je eerder niet bewust van was.

1. Indexeerbare content

Om jouw website te kunnen vertonen in de zoekresultaten, moet een zoekmachine natuurlijk wel kunnen begrijpen wat er op je pagina’s staat. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat alle content op je pagina’s geïndexeerd kan worden door de crawlende bots van zoekmachines:

  • Gebruik alt text bij afbeeldingen, die beschrijft wat er op de afbeelding te zien is. Een zoekmachine kan namelijk geen beeld “zien” dus is afhankelijk van deze alt text om een afbeelding te begrijpen en indexeren.
  • Wees voorzichtig met verborgen content, zoals tekst die alleen te zien is na het uitklappen van een uitvouwmenu. Dit zie je terug op veel websites, bijvoorbeeld in een blok met veel gestelde vragen, waar je dan het antwoord op elke vraag kunt tonen door erop te klikken. Soms hebben zoekmachines moeite om deze content te kunnen lezen.
  • Net als afbeeldingen kunnen zoekmachines ook video niet zien. Door een transcript van een video toe te voegen, vertel je de zoekmachine wat er te zien is en maak je het design van de pagina dus SEO vriendelijker.
  • Verzeker je ervan dat de “noindex” metatag op je pagina uit staat. Deze tag geeft aan crawlende bots namelijk aan dat ze de pagina niet moeten indexeren. Klinkt logisch, maar gaat nog best vaak fout en verzekert je ervan dat je pagina niet opgenomen wordt in de resultaten.

Je kunt in Google Search Console eenvoudig checken of jouw pagina überhaupt indexeerbaar is voor Google: “url inspectie”. Bovenaan in het startscherm kun je een url invoeren en laten checken of Google problemen heeft met het bezoeken van die pagina.

2. Structuur

Een belangrijk onderdeel van SEO vriendelijk webdesign is de manier waarop jouw website is ingedeeld. Daar gaan we uitgebreid op in met ons artikel over website structuur.

Voor hier is het goed om te begrijpen dat een goede structuur zowel je gebruiker als een zoekmachine helpt om eenvoudig over je website te navigeren, de informatie te begrijpen en te vinden wat ze zoeken.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het indelen van de informatie op je website in overzichtelijke en relevante “silo’s”: clusters of categorieën van content die bij elkaar horen en dus samen (onder dezelfde hoofdpagina bijvoorbeeld) gegroepeerd zijn.
  • Goed gebruik maken van interne links om zowel zoekmachines als lezers te helpen om andere relevante pagina’s op je site te vinden.

Een voorbeeld: hier wijzen we jou er bijvoorbeeld op dat je in ons andere artikel nog veel meer kunt lezen over het opzetten van een goede website structuur.

Boom - websitestructuur

3. Unieke content

Duplicate content wordt niet voor niets steeds altijd afgeraden voor SEO: Google heeft er een broertje dood aan en bestraft het dan ook steeds zwaarder.

Zoekmachines willen hun gebruikers zo goed mogelijk bedienen met behulpzame, informatie en goede content. Het kopiëren van content die al online te vinden is (of dat nu op je eigen pagina is of die van iemand anders) valt dan ook absoluut niet onder SEO vriendelijk webdesign. Sterker nog: de kans is groot dat het je op een straf komt te staan en je alleen maar slechter gaat scoren op SEO gebied.

Ook als je een onderneming bent met meerdere vestigingen, doe je er goed aan om voor elke locatiepagina unieke content te schrijven. Natuurlijk is het niet makkelijk wanneer je in elke stad min of meer dezelfde dienst aanbiedt, maar toch loont het de moeite om te proberen zo goed mogelijk op de specifieke situatie daar aan te sluiten.

Tip! Heb je meerdere pagina’s over min of meer hetzelfde onderwerp en wil je dat er daarvan maar één ranket in de zoekresultaten? Dan kun je met de zogenaamde “canonical tag” aangeven welke pagina de zoekmachine moet indexeren. Je zegt dan eigenlijk: “Hey Google, deze pagina moet je hebben, de rest is hier slechts een variatie op”.

4. Gebruikservaring

We zeiden het al: de gebruikservaring op je website is voor zoekmachines een belangrijke indicator van de waarde van die pagina. Goede ervaring = blije gebruiker = blijke zoekmachine.

Ook de ervaring van je menselijke bezoeker is dus een belangrijk onderdeel van SEO vriendelijk webdesign. Hier zijn een aantal dingen om rekening mee te houden:

  • Mobiele bruikbaarheid is essentieel, nu het overgrote deel van de bezoekers op een site dat met een mobiel apparaat doet. Om het ontwikkelen en bewerken van een website juist meestal op een computer gebeurd, wordt dit nog wel eens over het hoofd gezien.
  • Goede titels en eerste alinea’s maken je gebruiker snel duidelijk of een pagina de juiste informatie bevat. De kans dat ze doorlezen is dan groter, terwijl ze juist snel afhaken wanneer een titel en alinea wollig en onduidelijk zijn. Bovendien maken een sterke titel en inleiding ook voor zoekmachines duidelijk waar de pagina over gaat en vergroot het (als meta titel) de kans op een klik: SEO vriendelijk webdesign bij uitstek dus!
  • Gebruik sterke tussenkoppen om je tekst goed scanbaar te maken. Ook dit helpt lezers weer om snel de juiste informatie te vinden. Een klikbare inhoudsopgave bovenaan je artikel kan daar verder aan bijdragen.

Hoe SEO vriendelijk is jouw webdesign?

Hopelijk heb je nu een goed beeld van zowel het belang van SEO vriendelijk webdesign, als ook van goede indicatoren van hoe het in jouw geval zit met die vriendelijkheid.

De indicatoren kunnen je helpen om zo nu en dan eens een stap terug te nemen en met frisse blik naar je website te kijken. Hoe zien gebruikers dat? Zijn er zaken die jij als mens prima kunt begrijpen, maar waar een zoekmachine moeite mee zou hebben? Of zijn er dingen die het gebruiksgemak hinderen, of die niet duidelijk lees- of scanbaar zijn? Hoe eenvoudig zou jij hier je informatie kunnen vinden als buitenstaander?

Vraag eens een buitenstaander – vriend of familie bijvoorbeeld – om een bepaalde missie op jouw site uit te voeren. Hoe gemakkelijk is het voor hen om te benodigde informatie of pagina te vinden? Dat kan waardevolle inzichten geven over hoe SEO vriendelijk jouw webdesign is.

Wil je meer weten over het optimaliseren van je website voor zoekmachines? Bekijk dan ook eens andere artikelen in onze SEO kennisbank.

Meer weten over SEO vriendelijk webdesign?
SEO vriendelijk webdesign SEO vriendelijk webdesign