Loader

Wat is zoekwoordencombinatie?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Zoekwoordencombinatie staat voor een combinatie van zoekwoorden die samen een zoekterm vormen. Dit wordt ook wel longtail keyword genoemd. In plaats van de marketing strategie te richten op één populair zoekwoord, worden er meerdere woorden gebruikt waarmee een meer specifieke groep gebruikers wordt aangesproken. De juiste zoekwoordencombinatie bepalen is niet eenvoudig, daarnaast moet er ook rekening worden gehouden met de volgorde. Wat is zoekwoordencombinatie en welke invloed hebben deze combinaties op zoekmachine optimalisatie en online adverteren?

Definitie zoekwoordencombinatie

Het woord ‘restaurant’ is een zoekwoord, de phrase ‘restaurant Zaandam’ is een zoekwoordencombinatie. Je kunt dit ook nog uitbreiden met ‘Chinees restaurant Zaandam’. Hoe langer de zoekwoordcombinatie, hoe specifieker deze wordt. Het zoekvolume zal bij langere combinaties dalen, hoewel dit ook weer sterk afhankelijk is van de volgorde.

Volgorde van zoekwoorden bepalen

Google heeft verschillende tools om de populariteit van zoekwoorden en zoekwoordencombinaties te bepalen. Zo is er de AdWords Traffic Estimator en de Keyword tool. Voor dezelfde zoekterm kan het resultaat per applicatie verschillen. Daarnaast kan er gekozen worden voor een specifieke match of een meer losse overeenkomst.

Het is waarschijnlijk dat het zoekvolume van de zoekwoordencombinatie ‘Chinees restaurant Zaandam’ hoger ligt dan voor ‘restaurant Zaandam Chinees’, daarmee zal de tweede zoekwoordencombinatie goedkoper uitvallen bij zoekmachine adverteren. Wanneer bij het instellen van de campagne alternatieve vormen worden geaccepteerd, kan de weergave van de tweede variant toch groot zijn, en dat tegen relatief lage advertentiekosten.

Waarom een combinatie van zoekwoorden gebruiken?

Een Chinees restaurant in Zaandam heeft niet veel klandizie van hongerige Limburgers. Alleen op ‘Chinees restaurant’ optimaliseren is daarom niet voldoende. Met de toevoeging ‘Zaandam’ kun je de gewenste groep klanten aanspreken. Door zoekwoordencombinaties te maken geef je context aan een zoekterm, en wordt het voor de zoekmachine eenvoudiger om de relevantie van de zoekresultaten beter te bepalen. Dit heeft invloed op zowel zoekmachine adverteren (SEA) als zoekmachine optimalisatie (SEO).

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close