Loader

Wat zijn webanalytics?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Webanalytics ofwel webanalyse is het proces van internet data verzamelen, rapporteren, meten en analyseren, met als doel het gebruik van internet data te begrijpen en te optimaliseren. Met de data die voortkomt uit deze analyse is het mogelijk om commerciële uitingen online te verbeteren, en een marketing in te richten op basis van meetbare informatie. Wat zijn webanalytics en welke waarde vertegenwoordigt de data die hieruit voortvloeit?

Definitie webanalytics?

Er zijn twee soorten webanalytics; off-site en on-site. Bij off-site webanalyse worden externe meetpunten getoetst zoals de potentie, zichtbaarheid en interesse. Bij on-site webanalyse wordt het gedrag van bezoekers op de website gemeten en geanalyseerd. Er bestaan veel mogelijke meetpunten waaronder bezoekersaantallen, aantal bezochte pagina’s, tijd die doorgebracht wordt op een website (time on site) etc.

Bij webanalytics kunnen we vier stappen onderscheiden:

  1. Data verzamelen: Hierbij wordt standaard data verzameld, vaak in de vorm van aantallen.
  2. Data converteren naar informatie: De aantallen worden in de vorm van ratio’s verwerkt om er een analyse op los te laten.
  3. KPI’s bepalen: Hierbij worden de ‘Key Performance Indicators’ bepaald. Dit kan de conversie zijn maar dat is niet altijd het geval.
  4. Een online strategie bepalen: De doelstellingen voor de organisatie of het bedrijf worden vastgesteld aan de hand van de analyse.

A/B testen

Om de resultaten van aanpassingen in een (marketing) strategie in kaart te brengen is het mogelijk om twee variaties te analyseren. Dit proces wordt A/B testen genoemd. Op basis van de webanalyse kunnen verschillen worden geconstateerd.

Optimale marketing door webanalytics

Wanneer er geen doelstellingen zijn, heeft het ook geen zin om een analyse te maken. De webanalyse kan wel bepalend zijn om haalbare doelstellingen te formuleren. Dit kan het optimaliseren van een website zijn, maar ook het aantrekken van bezoekers via andere kanalen. Denk aan banner advertenties en zoekmachine adverteren.

Op basis van webanalytics kan objectieve data worden omgezet naar subjectieve informatie om zo doelstellingen te bepalen en een marketing strategie te verbeteren.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close