Loader

Wat is Voice Search SEO/Voice search optimization?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Voice search SEO is zoekmachine optimalisatie maar dan voor zoeken met spraak. Bij Voice search optimization gelden er andere richtlijnen dan bij reguliere SEO het geval is. Om hoger te scoren in Google met spraakgestuurde zoekopdrachten, zal de content op een website anders ingericht moeten worden om een goede ranking te behalen. Wijzigingen in het zoekalgoritme die in de laatste jaren zijn doorgevoerd geven in grote lijnen al de juiste weg aan naar Voice search optimization. Toch zal de focus niet voor iedere aanbieder hetzelfde zijn, aangezien lang niet iedereen gebruik maakt van zoeken met spraak. Met name bedrijven met een voornamelijk jonge doelgroep moeten rekening mee houden met deze vorm van optimalisatie.

Voice Search SEO

Zoeken op basis van gesproken woorden komt steeds vaker voor, met name de jongere internetgebruikers geven de voorkeur aan spraakgestuurd zoeken. Met Voice search SEO wordt specifiek geoptimaliseerd op zoeken met gesproken woorden, en dat wijkt sterk af van de traditioneel getypte zoektermen.

Voice search optimization in de praktijk

Het spreekt haast voor zich dat gesproken zoekopdrachten gemiddeld genomen langer zijn dan opdrachten die getypt worden. Mensen spreken doorgaans ook sneller dan ze typen, zeker met een klein onscreen toetsenbord. Dat betekent meer focus op lange zoektermen bij Voice search SEO. Maar er zijn meer verschillen, zo wordt er vaker in vragen gezocht. Door teksten op websites vraaggestuurd te formuleren zal de kans op een betere positie in de zoekresultaten toenemen, Ook wordt er vaak al in een vroeger stadium van een aankooptraject met spraak gezocht. Wanneer iemand overweegt om een ring te kopen zal iemand bijvoorbeeld “gouden verlovingsring kopen” intypen, terwijl iemand die zoekt met spreken eerder “wat is het verschil tussen een verlovingsring en een trouwring?” zal gebruiken.

RankBrain

Sinds het zoekalgoritme van Google gebruik maakt van RankBrain wordt de context van alle content op een pagina beoordeeld op relevantie, niet alleen op specifieke keywords. Dit heeft ook invloed op de meer natuurlijke wijze van Voice Search. Optimaliseren is daarmee deels in handen van de webmaster, en wordt deels gestuurd door aanpassingen in het zoekalgoritme.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close