Loader

Wat is een voice-over?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Een voice-over is een stem die toelichting geeft op een verzameling van beelden, zonder deel uit te maken van de visuele elementen. In het Nederlands wordt doorgaans de Engelse term gebruikt, het wordt ook wel aangeduid als commentaarstem. Dit soort teksten worden niet gesynchroniseerd met lipbewegingen zoals bij nasynchronisatie het geval is. De inhoud van de tekst kan essentieel zijn voor het verhaal maar dit is niet altijd het geval. Wat is een voice-over en hoe kun je deze geluidsopnames afstemmen op de volledige productie en doelgroep?

Definitie voice-over

Deze term kan erg letterlijk worden genomen; het is een stem die over een beeld wordt gelegd. Denk aan een filmtrailer, een documentaire of een explainer video. De tekst is afgestemd op de visuele informatie, en wordt doorgaans synchroon gelegd op de acties in de video. Toch blijft de stem ‘los’ van het visuele aspect. Met deze tekst kan er verduidelijking worden gegeven aan een complex onderwerp, er kan extra informatie worden toegevoegd aan een video, of de beelden kunnen in een compleet andere context worden geplaatst. Naast de voice-over zal ook achtergrondmuziek de toon van een videoproductie beïnvloeden.

Stemacteurs

Een goede voice-over inspreken is een vak apart. Het gaat niet alleen om een duidelijk verstaanbare stem, maar ook een stemgeluid dat aansluit op de beoogde boodschap, en de doelgroep die naar deze gesproken tekst zal luisteren. Daarom bieden stembureaus een ruim assortiment aan stemacteurs met afwijkend stemgeluid. Zo kan dezelfde tekst worden uitgesproken door een klassiek getrainde acteur die perfect ABN spreekt, of door een stotteraar met een zwaar regionaal accent. De impact zal compleet anders zijn. Door de juiste stem te kiezen zal het geheel optimaal aanspreken bij de beoogde doelgroep.

Naast de voice-over acteur dient ook het script op de juiste wijze geschreven te worden. Een bruikbare tekst om te lezen is niet direct een goede tekst om uit te spreken.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close