Loader

Wat is een USP (Unique Selling Proposition)?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

UPS staat voor Unique Selling Point of Unique Selling Proposition. Het is een unieke reden of aanbod om een product te kopen of een dienst af te nemen. De aanbieder zal een probleem oplossen voor de afnemer op een wijze die geen enkele andere aanbieder kan bieden. Wat de USP betekenis inhoudt en voorbeelden hiervan kun je op deze pagina vinden.

Definitie USP?

Met een Unique Selling Proposition onderscheidt een merk of product zich van de rest. Dit is niet hetzelfde als een korting of een andere tijdelijke aanbieding, het betreft een vast onderdeel van het aanbod. In een commerciële wereld met veel concurrentie kan het een uitdaging zijn om onderscheid te maken. Naast concurreren op prijs, of gewoon geld investeren in marketing om een merk meer bekendheid te geven, kan een uniek element de verkoop stimuleren. Het Unique Selling Point moet aanlokkelijk zijn voor potentiële klanten om één dienst of product te verkiezen boven een ander. Daarbij ligt het risico op de loer dat concurrenten deze kenmerken kopiëren waarmee de claim geen stand zal houden.

SP voorbeelden

Hier zijn enkele voorbeelden van Unique Selling Points:

  • In 1952 maakt Anacin reclame met een aspirine die cafeïne bevat, een destijds onderscheidend ingrediënt voor dit product.
  • In 1954 kwam M&M’s op de markt met een suikerlaagje dat niet in de hand zou smelten, wat met name voor soldaten ideaal was.
  • In 1973 kwam Domino’s met het concept van levering aan huis binnen 30 minuten of de klant krijgt een gratis pizza.
  • In 2003 kwam Hon Lik met de eerste e-sigaret op de markt die werkte op basis van verdamping in plaats van verbranding als alternatief voor roken.

De USP betekenis is een rekbaar begrip, vaak betreft het een verbetering ten opzichte van bestaande producten of diensten. Denk aan levering op de dag van bestellen, of een fast-food product met minder calorieën.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close