Loader

wat is een uitstappagina?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Uitstappagina of ‘exit page’ is de laatste pagina die bekeken werd tijdens een bezoek aan een website. Voor website analyse kan de ‘exit rate’, of het aantal gebruikers die de site vanaf een specifieke pagina verlaat, van belang zijn. Het is daarmee het tegengestelde van een landingspagina, dit is de pagina die als eerste bezocht wordt. Wat is een uitstappagina en waarom is het indexeren van deze pagina belangrijk voor website analyse?

Definitie uitstappagina

Bezoekers komen binnen op een website, kijken naar wat voor hen relevant is, en zullen op een gegeven moment de site weer verlaten. Die laatste pagina tijdens een sessie wordt de uitstappagina genoemd. Dit kan de ‘bedankt’ pagina zijn in een webshop, het kan ook een andere pagina zijn die het antwoord geeft op de vraag van de bezoeker. Wanneer een specifieke pagina vaak als exit page geregistreerd wordt, kan dit aanleiding zijn voor verder onderzoek.

Exit rate

Door het totaal aantal ‘exits’ te delen op het totaal aantal views wordt de ‘exit rate’ bepaald. Wanneer deze ratio erg hoog is kan dit aanleiding zijn om de pagina in kwestie te onderzoeken. Wat is de reden dat gebruikers juist via die pagina de website verlaten? Retentie, ofwel het behoud van bezoekers, is voor veel websites en verdienmodellen van belang. Wanneer er pagina’s zijn die bovenmatig als uitstappagina gebruikt worden kan dit aanleiding zijn tot nader onderzoek. In Google Analytics is dit percentage terug te vinden.

Bounce rate

Hoewel de uitstappagina lang niet altijd een negatieve betekenis heeft, kan het wel een indicatie zijn voor een probleem op de website. Dit geldt misschien nog wel in hogere mate voor de ‘bounce rate’, dit staat voor het aantal bezoekers dat direct vanaf de landingspagina weg navigeert zonder andere pagina’s op het domein te bezoeken. Ook deze ratio is van belang om de kwaliteit van een website te bepalen.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close