Loader

Wat is tone of voice?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Tone of voice staat voor de manier waarop een organisatie communiceert. Dit kan letterlijk spraak zijn, maar ook in de manier waarop teksten worden geschreven. Omdat er vaak meerdere personen werken aan content voor een organisatie, is het van belang dat er een consistente toon gebruikt wordt. Wat is tone of voice en hoe bepaal je het juiste stemgeluid?

Definitie tone of voice

Communicatie is van groot belang voor iedere organisatie, daarbij moet er rekening gehouden worden met de wijze waarop je de doelgroep aanspreekt. Je zult met een hip drankje voor tieners een andere tone of voice gebruiken dan bij rollators voor senioren. “Jij” of “u” gebruiken is daarbij begin, maar zeker niet het eindpunt.

Waar moet je op letten bij tone of voice?

  • Bepaal op welke manier jouw doelgroep aangesproken wil worden.
  • Laat content creëren door personen die de juiste tone of voice ook echt begrijpen.
  • Oplossingen bieden scoort doorgaans beter dan producten of diensten aanprijzen.
  • Je kunt niet zomaar de toonzetting compleet wijzigen, zo kom je niet meer geloofwaardig over.

Consistente manier van communiceren

Bedrijven met meerdere afdelingen of content makers hebben een interne tone of voice blauwdruk nodig om een consistente toon toe te passen. Als blog artikelen afwisselend “u” en “jij” gebruiken komt dat verwarrend over, ook als de inhoud verder overeenstemt.

Vanuit de aanbieder of vanuit de afnemer

Naast de tone of voice kun je ook bepalen of je spreekt vanuit de kwaliteiten van de organisatie, of vanuit de behoefte van de klant. Zo kun je producten en diensten aanprijzen, of de boodschap meer richten op oplossingen waar afnemers naar op zoek zijn. “Dit webhosting pakket heeft een uptime van 99.99%” komt anders over dan “maak je geen zorgen over de bereikbaarheid, die is 24/7 verzekerd”.

Met de nadruk op social media, blog artikelen en influencers is het belangrijker dan ooit om een duidelijke tone of voice te bepalen, en deze consistent uit te voeren.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close