Loader

Wat is een title tag?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

De title tag is een HTML element met de titel van de pagina. Deze titels worden weergegeven in de zoekresultaten, het zijn de links waarop geklikt kan worden. Iedere titel moet een korte, duidelijke en juiste beschrijving van de content op de pagina bevatten. Wat is title tag en waar worden deze titels voor gebruikt?

Definitie title tag

Wanneer je in Google een pagina zoekt zie je koppelingen staan. Dit zijn niet zomaar titels, het zijn korte beschrijvingen die doorgaans niet langer zijn als 160 karakters. Ze geven aan wat het onderwerp is van de pagina, zodat de gebruiker weet waar de pagina over gaat zonder te klikken. Google geeft doorgaans slechts 50 tot 60 karakters weer. Wanneer de titel kort blijft zal de volledige title tag worden weergegeven. De weergave is overigens afhankelijk van het scherm waar de zoekresultaten op bekeken worden.

Waar worden title tags gebruikt?

  1. Zoekresultaten (SERP): De title tag is vaak de eerste indruk die een persoon krijgt van een website. Een goed geformuleerde titel kan het verschil maken tussen klikken of overslaan.
  2. Browser tabs: De titel wordt ook in de browser tab weergegeven. Dat is makkelijk wanneer de gebruiker meerdere tabs open heeft staan.
  3. Social media: Ook social media diensten als Facebook laten de title tag zien wanneer je een webpagina deelt. Voor social media is het ook mogelijk alternatieve meta tags te gebruiken.

Tips voor een goede title tag

  • Begin met het primaire zoekwoord, daarna een secundair zoekwoord en indien van toepassing een merknaam.
  • Probeer de title tag zo kort mogelijk te houden zodat het op ieder scherm volledig wordt weergegeven.
  • De titel moet duidelijk en aanlokkelijk zijn voor mensen, maak het niet puur een SEO tekst voor het zoekalgoritme.
  • Geef iedere pagina een unieke titel. Hoewel de title tag los staat van een unieke URL, is het toch goed om pagina’s een eigen titel te geven om verwarring te voorkomen en beter te scoren in zoekmachines.

Met de title tag kun je de inhoud van een pagina omschrijven. Daarmee geef je niet alleen informatie, het kan ook een (subtiele) call to action zijn.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close