Loader

Wat is structured data?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Structured data maakt het eenvoudiger voor webcrawlers om de informatie op een website te lezen, en de meest relevante data snel en nauwkeurig te verzamelen. Deze informatie wordt niet alleen gebruikt om de ranking in de zoekresultaten te bepalen, maar ook om “rich snippets” weer te geven. Wat is structured data en hoe helpt deze informatie bij zoekmachine optimalisatie?

Definitie structured data

Structured data wordt direct aan de HTML markup toegevoegd. Zoekmachines maken gebruik van deze informatie om rich snippets te genereren. Dat is de extra informatie die wordt toegevoegd aan de links in de zoekresultaten. Veel websites wordt gegenereerd op basis van informatie die is opgeslagen in een database. Wanneer deze data naar HTML code wordt omgezet, kan het lastig worden voor webcrawlers om deze informatie te interpreteren. Met structured data wordt het eenvoudiger om de meest relevante informatie te lezen en later weer te geven in de zoekresultaten.

Structured data toevoegen aan een website

De meest eenvoudige manier om deze informatie toe te voegen aan een website is de Structured Data Markup Helper van Google. Naast de zoekmachine kan de data ook gebruikt worden in Knowledge Graph vensters of voor Google Now kaarten. Dit geeft structured data een grotere reikwijdte.

Is structured data een alternatief voor zoektermen?

De tijd van zoektermen is niet voorbij, maar de nadruk op specifieke woorden en zinnen is wel veel minder geworden. Door het gebruik van neurale netwerken en een meer “menselijke” manier van de ranking in zoekresultaten te bepalen, heeft het gebruik van zoekwoorden niet meer de rol van betekenis als voorheen. Hoewel structured data geen vervanging van keywords genoemd mag worden, is het wel een complementaire strategie die zeker voor mobiele browsing niet zou mogen ontbreken in online marketing.

Met structured data tools zoals die van Google of Bing is het mogelijk om websites beter te laten ranken op basis van eenvoudig doorzoekbare informatie over een pagina.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close