Loader

Wat is storytelling?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Storytelling is een marketing methode waarbij de aanbieder een verhaal vertelt aan de afnemer. Dit kan een verhaal zijn over een merk of product, maar ook een ander verhaal of sfeerimpressie dat zijdelings overeenkomt met de producten en diensten die geboden worden. In online marketing wordt storytelling vaak toegepast naast zoekmachine optimalisatie. Wat is storytelling en waarom maakt dit een belangrijk deel uit van internet marketing?

Definitie storytelling

Bij online marketing ligt er een grote nadruk op zoekmachine optimalisatie. Dat spreekt voor zich, vindbaarheid in zoekmachines is uiteraard van groot belang om merken, producten en diensten bekend te maken bij het beoogde publiek. Maar wat doe je met een potentiële klant wanneer het eerste contact is gelegd? Veel online marketing strategieën leunen zwaar op hoog ranken in Google, maar minder op het vertellen van een verhaal aan de persoon die op de link klikt. En dat is waar storytelling belangrijk wordt, met name ook op social media.

Een bedrijf met een verhaal

In de jaren twintig van de twintigste eeuw begon Coca Cola met een campagne omtrent de kerstman. De moderne interpretatie van de kerstman is voor een groot deel gebaseerd op Coca Cola reclames. Dit is een zeer effectief voorbeeld van storytelling. Soms kun je een verhaal vertellen over de oorsprong van een bedrijf, een persoonlijk verhaal over de oprichters of een fictief verhaal dat aanspreekt bij de doelgroep. Zoekmachines kijken naar ruwe data, mensen zijn aangetrokken tot overtuigende verhalen. Met storytelling kun je het imago van een bedrijf maken of breken. Zo was Jared Fogle het succesverhaal van Subway dankzij het gewicht dat hij had verloren. Tot het moment dat hij schuldig werd bevonden voor misbruik van kinderen. Een verhaal kan dus ook averechts werken.

De eerste positie in Google bereik je met SEO, de aandacht van de bezoeker houd je vast met storytelling. Daarmee geef je een merk, product of dienst een karakter en persoonlijkheid.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close