Loader

Wat is spam?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Spam in termen van internet marketing staat voor het sturen van voornamelijk commerciële boodschappen naar een groot aantal adressen, waar niet om gevraagd is door de ontvanger. Deze berichten worden vaak per mail verstuurd maar kunnen ook via andere methoden verspreid worden waaronder tekstberichten via berichten apps, via mobiele telefoons of via zoekmachines. Wat is spam en wat is de impact van deze vorm van adverteren?

Definitie spam

Spam is een een merknaam voor het product wat we in Nederland beter kennen als Smac. In een beroemde sketch van het comedy team Monty Python werd het woord vele malen genoemd als hoofdingrediënt in een restaurant, dit is waar spam zoals we dat nu gebruiken naar verwijst. Alle soorten van ongewenste reclame die via internet binnenkomen worden als spam gezien, het wordt ook als werkwoord “spamming” en “spammen” gebruikt evenals de persoon of instantie die we “spammer” noemen.

Werkt spam eigenlijk?

Het idee achter spam is “nooit geschoten, altijd mis”. En hoe meer er geschoten wordt, hoe groter de kans dat het doel geraakt wordt. De kosten en tijdsinvestering voor massale mailings liggen laag, zelfs bij een minimaal resultaat is het mogelijk om winst te behalen. Ongevraagd aanbiedingen sturen is heel oud, maar het internet heeft deze vorm van marketing veel eenvoudiger gemaakt. De kosten voor de samenleving liggen veel hoger vanwege de druk op de infrastructuur en het tegengaan van ongewenste berichten.

Spam filter

Alle mailprogramma’s maken gebruik van spam filters om de grote hoeveelheid ongevraagde mails een halt toe te roepen, met als gevolg dat belangrijke berichten soms in de prullenmand terecht komen. Denk aan bevestigingen vanuit webshops. Daarmee kan spam ook een negatieve impact hebben op dienstverlening en commerciële activiteiten. Door invoering van de AVG zou deze manier van adverteren geremd kunnen worden, maar deze wetgeving werkt slechts op Europees niveau.

Spam is het onkruid van het internet; niemand zit er op te wachten maar toch blijft het opduiken.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close