Loader

Wat is social selling?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Social selling is een verkoopmethode waarbij social media platformen worden ingezet om mogelijke klanten te vinden, connecties te leggen en een communicatielijn open te houden met als doel een verkoop tot stand te brengen. Dit zijn vaak trajecten die een langere tijd in beslag nemen, en daarmee doorgaans ook meer tijd en kosten met zich meebrengen. Wat is social selling en voor welke toepassingen wordt deze methode gebruikt?

Definitie social selling

Een LinkedIn account, een Facebook zakelijke pagina of een professionele Twitter account is direct gekoppeld aan social sales, al is niet iedereen zich hier bewust van. In tegenstelling tot vrienden en familie die persoonlijke ervaringen delen in de tijdlijn, betreft het hier ondernemers die connecties willen leggen voor uiteenlopende doeleinden. Zo is het mogelijk om een product of dienst van een bedrijf te promoten, je kunt ook als professional je eigen dienstverlening aanbieden. Het opbouwen van relaties is de kern van social selling, daarbij is een lange adem wel een vereiste. Een potentiële afnemer bombarderen met persoonlijke berichten zal niet het gewenste resultaat opleveren.

Zakelijke relaties opbouwen

Een winkel in kantoorartikelen wil graag producten verkopen. Omdat bedrijven vaak diverse goederen nodig hebben met een terugkerende behoefte, is het interessant om vaste zakelijke klanten te werven. Dit kan via een traditionele advertentie, een brief via het Kamer van Koophandel adressenbestand of via een ‘cold call’. Door een zakelijke relatie op te bouwen via social media platformen kan de aanbieder veel doelgerichter promotie ten uitvoer brengen met een meer persoonlijke aanpak.

Grijs gebied

Bij social selling is de grens tussen persoonlijke interactie en commerciële doelstellingen lang niet altijd zwart-wit te trekken. Daardoor zal niet iedere poging om contact te leggen met open armen worden ontvangen. Een social sales specialist zal daarom voorzichtig te werk gaan, en gaandeweg een gedetailleerd klantprofiel samenstellen alvorens een verkoop in gang te zetten. Hoewel de stappen doorgaans overeenkomstig zijn, is er wel verschil te maken tussen één grote verkoop of een langdurige relatie met kleinere producten en/of diensten. In beide gevallen zal het omzetpotentieel relatief hoog liggen.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close