Loader

Wat is RSS?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

RSS staat voor Rich Site Summary, het is een methode om gebruikers en applicaties toegang te verlenen tot online content op een standaard wijze die door computers te lezen valt. Een populaire toepassing is het verzamelen van nieuws uit verschillende bronnen. Wat is RSS en waarom is dit systeem niet meer zo populair als voorheen?

Definitie RSS

De voornaamste reden om gebruik te maken van RSS feeds is het verzamelen van nieuwe online content die van website naar website, of van website naar de gebruiker wordt gestuurd. Deze informatie bestaat doorgaans uit nieuwsberichten, nieuwe blog artikelen of Podcasts. Andere namen voor een RSS bestand zijn “feed”, “web feed” of “kanaal”. In deze informatie staat tekst en metadata. RSS is een standaard tekstbestand in XML formaat. Het kan relatief eenvoudig door zowel mensen als machines worden gelezen.

Historie van RSS

Voor de huidige standaard werd er al lange tijd gewerkt aan een manier om web content op een eenvoudige wijze te bundelen en door te sturen naar een ontvanger. Sinds 1995 werd er gewerkt aan diverse methoden om een dergelijk systeem te ontwikkelen. De eerste versie van RSS stamt uit 1999 toen het nog RDF Site Summary genoemd werd, deze functie werd toegepast door Netscape. Dan Libby zou dit systeem al snel aanpassen tot de RSS standaard. Meerdere partijen ontwikkelde RSS verder buiten Netscape om, tussen 2005 en 2007 integreerden steeds meer browsers deze functionaliteit.

RSS sterft zachte dood

Op Internet Explorer na heeft geen enkele populaire browser nog standaard ondersteuning voor RSS. Ook Facebook en Twitter hebben deze functie verwijderd of zijn gestopt met verdere updates. Daarmee is deze manier om data te verzamelen en centraal aan te bieden niet meer zo relevant voor de huidige internetgebruiker als voorheen, en daarmee ook steeds minder interessant voor internet marketing doeleinden.

RSS was ooit de standaard manier om up-to-date informatie vanuit verschillende bronnen te verzamelen, tegenwoordig speelt het geen rol van betekenis meer.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close