Loader

Wat is rich markup?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Normaal gesproken worden er bij zoekresultaten alleen weblinks weergegeven met een korte omschrijving van de achterliggende pagina. Met rich markup kan er meer informatie worden vertoond zoals een waardering door gebruikers en afbeeldingen. Door op de juiste wijze deze informatie in te voeren kunnen zoekmachines rich snippets weergeven, toch gebeurt dit niet altijd. Wat is rich markup en hoe voeg je deze informatie toe aan een webpagina?

Definitie rich markup

Rich markup is een methode om “rich snippets” weer te geven, dat is extra informatie die aan de zoekresultaten wordt toegevoegd. Bij zoekmachine optimalisatie wordt dit vaak toegepast om de informatie compleet te maken. Er zijn verschillende formaten die ondersteund worden zoals Microdata, Microformats en RDFa. Ook Open Graph tags en Twitter Cards vallen onder gestructureerde data markup, maar deze zijn geen vervanging voor rich markup.

Welk soort rijke data kan toegevoegd worden?

  • Recensies: individueel en aggregaat reviews zijn mogelijk.
  • Mensen: Personalia zoals titel, functie en zakelijke contacten.
  • Producten: De informatie kan op basis van een ISBN of SKU nummer uitgelezen worden.
  • Bedrijven: Met onder andere het bedrijfslogo, locatie en contactinformatie.
  • Recepten: Voor de ingrediënten en bereiding van gerechten.
  • Evenementen: Informatie als data, tijden, ticket informatie en locatie.
  • Muziek: Links naar de muziekwinkels die bepaalde nummers aanbieden.
  • Video: Informatie over de video waaronder lengte, auteur of geschikte leeftijd.

Alleen voor zichtbare content

De rich markup informatie kan direct aan de HTML code worden toegevoegd, het is alleen van toepassing op de zichtbare content op een pagina. Wanneer de zoekmachine onzichtbare of misleidende informatie aantreft zal dit bestraft worden.

Rich snippets worden niet altijd weergegeven

De controle en implementatie van rich markup door zoekmachines kan enkele weken in beslag nemen. Tussentijds aanpassingen maken aan de data zal dit proces vertragen. Het kan enkele maanden duren voordat min of meer permanente rich snippets gepubliceerd worden. Het is geen “recht” voor de website, de zoekmachine bepaalt zelf aan welke zoekresultaten de informatie wordt gekoppeld.

Met rich markup kun je de informatie in zoekresultaten vollediger maken.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close