Loader

Wat betekent organische resultaten?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Organische resultaten worden gebaseerd op niet-commerciële criteria door de zoekmachines. Er wordt alleen getoetst op de relevantie tussen de zoekopdracht en de webpagina’s die overeenkomen met deze zoekterm. Wat zijn organische resultaten en hoe verhouden deze zich tot betaalde resultaten?

Wat zijn organische resultaten?

Zoekmachines kosten veel geld om te functioneren, bedrijven als Alphabet (Google) en Microsoft (Bing) investeren enorme bedragen om de zoekresultaten steeds beter te maken. Er zijn verschillende manieren om inkomsten te genereren, waarbij zoekmachine advertenties een belangrijke bron van inkomsten vertegenwoordigen. Dit zijn betaalde resultaten die bovenaan de pagina worden weergegeven, ook wanneer ze niet per definitie de meest relevante pagina zijn voor de zoekopdracht.

Onderscheid tussen advertenties en organische zoekresultaten

Hoewel Google de betaalde resultaten op een iets afwijkende manier weergeeft, realiseren veel mensen zich niet dat de bovenste zoekresultaten betaalde links zijn. Dat komt omdat het verschil tussen organische resultaten en advertenties in zoekmachines vaak erg klein is. Naast een klein icoon met “ad” of “adv” is er vrijwel geen verschil tussen betaald en organisch. Zo is de term “organische resultaten” ontstaan, dit zijn de pagina’s die hoog scoren op basis van relevantie, er wordt hiervoor niet betaald aan het bedrijf achter de zoekmachine.

SEO of SEA?

Ook organische resultaten verschijnen vaak niet zomaar bovenaan in de zoekresultaten, zoekmachine optimalisatie is een industrie op zich, waar veel bedrijven veel geld aan spenderen om “organisch” op de eerste plek te komen. De vraag is dus of zoekmachine optimalisatie (SEO) beter is dan zoekmachine adverteren (SEA). Hier is geen duidelijk antwoord op te geven, Google stelt dat organische resultaten vaker geklikt worden, tenzij er op de eerste pagina geen relevant resultaat aanwezig is. SEA helpt een adverteerder wel snel bovenaan te komen, wat zeker voor aanbiedingen van tijdelijke aard effectief kan zijn.

Organische resultaten hebben tijd nodig om te stijgen in de zoekresultaten, betaalde advertenties scoren direct en ook op minder relevante zoekopdrachten. In praktijk zal een combinatie van deze twee strategieën vaak het beste uitpakken.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close