Loader

Wat is een mobiele zoekopdrachten?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Op ieder apparaat met een browser en een internetverbinding is het mogelijk om zoekopdrachten te geven via diensten zoals Google en Bing. Dezelfde vraag levert niet overal hetzelfde antwoord op, resultaten bij mobiele zoekopdrachten kunnen sterk afwijken van zoekresultaten op desktop browsers. Wat zijn mobiele zoekopdrachten en hoe verschillen de resultaten van desktop browsers?

Definitie mobiele zoekopdrachten

Steeds meer mensen gebruiken mobiele apparaten zoals smartphones en tablets om te zoeken op internet. Omdat de behoeften van iemand die zoekt in de trein op een iPhone kan afwijken van iemand die thuis zoekt op een Windows laptop, kunnen de zoekresultaten eveneens afwijken, zelfs bij exact dezelfde zoekopdracht. Hier zijn enkele criteria waar zoekmachines rekening mee houden:

Meer nadruk op locatie en navigatie

Mobiele gebruikers zijn minder plaatsgebonden, en zoeken vaker naar winkels in de buurt. Bij mobiele zoekopdrachten zullen de resultaten betrekking hebben op aanbieders in de omgeving, waarbij direct een koppeling naar een routebeschrijving wordt weergegeven.

Minder data voor snellere laadtijden

Omdat niet iedereen beschikt over een mobiele dataverbinding die net zo snel is als een wifi netwerk thuis, wordt er doorgaans minder rijke content geladen bij mobiele zoekopdrachten. Bij desktop resultaten zal er meer nadruk liggen op hoge kwaliteit foto’s en video’s, bij mobiele apparaten moet de gebruiker daar vaak zelf voor kiezen.

Contextuele zoekresultaten

Smartphone gebruikers zullen bij mobiele zoekopdrachten bijvoorbeeld relevante apps laten zien die beschikbaar zijn voor dat platform, of andere resultaten die passen bij het profiel van de gebruiker. Via de browser informatie kunnen zoekmachines vaak een nauwkeurig gebruikersprofiel bepalen.

Spraakopdrachten

Er komt een steeds grotere focus op voice search bij zoeken op mobiel, voor PC en laptop wordt deze functionaliteit aanzienlijk minder gebruikt. Daarbij wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van natuurlijke spraak voor mobiele zoekopdrachten, het is niet meer nodig in cryptische “machinetaal” zoektermen in te geven.

Met mobiele zoekopdrachten kan de gebruiker onder gelijkwaardige condities andere zoekresultaten verwachten als via een desktop PC. Het is verstandig om hier rekening mee te houden bij zoekmachine optimalisatie.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close