Loader

Wat zijn microformats?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Microformats maken het mogelijk om aanvullende informatie toe te voegen aan data op webpagina’s die leesbaar is voor mensen. Denk aan evenementen, contactinformatie of locaties. Deze informatie kan worden ingelezen door software en zal vervolgens geïndexeerd, doorzocht, gecombineerd of opgeslagen worden. Wat zijn microformats en wat kun je ermee?

Definitie microformats

Microformats vallen onder “semantic markup” waarbij standaard semantische HTML wordt gebruikt, POSH ofwel Plain Old Semantic HTML. Er worden standaard class-namen gebruikt en “rel” waarden. Deze codes zijn openbaar gesteld en gratis te gebruiken. Bij markup tags is het normaal gesproken niet direct duidelijk wat de informatie betekent, dat is met microformats wel het geval.

Waarom microformats?

Er zijn vier primaire redenen voor het ontwikkelen van deze codes:

  • De makers zien het als een logische vervolgstap in webdesign en informatie architectuur.
  • Het is een manier voor mensen en organisaties om zelf extra informatie te publiceren zonder afhankelijk te zijn van gecentraliseerde diensten.
  • Er wordt door de ontwikkelaars verondersteld dat traditionele metadata opties niet functioneren of te lang duren om ingeburgerd te raken.
  • Het is een manier om nette HTML voor aanvullende data te gebruiken.

Populaire microformats

Drie microformats die vaak gebruikt worden zijn:

  • hCard: Hiermee kunnen mensen, locaties, bedrijven en organisaties getagged worden.
  • hCalendar: Hiermee kunnen evenementen getagged worden.
  • hReview: Hiermee kun recensies getagged worden die worden weergegeven als een waardering in sterren.

Webcrawlers kunnen deze informatie uitlezen

Naast het voordeel van de leesbaarheid voor mensen kunnen deze microformats ook door webcrawlers van zoekmachines gelezen worden. Wanneer het Content Management Systeem de markup in het juiste formaat exporteert gaat de rest in feite vanzelf. Daarmee kunnen deze elementen ook een gunstig effect hebben op zoekmachine optimalisatie. Naast zoekmachines zoals Google wordt deze informatie ook uitgelezen door diensten als Facebook en Twitter.

Microformats maken het toevoegen en delen van algemene informatie met andere websites en diensten eenvoudiger en inzichtelijker.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close