Loader

Wat is metadata?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Onder metadata valt alle informatie over een webpagina die zichtbaar is voor zoekmachines maar niet voor mensen. Hoewel titel, beschrijving, keywords en de robots.txt de meest bekende metadata zijn, zijn er ook andere elementen zoals links en scripting die vaak eveneens als metadata worden aangemerkt. Wat is metadata en waarom is deze onzichtbare informatie toch van belang?

Definitie metadata

Met metadata kun je een zoekmachine snel laten zien waar een pagina over gaat. Dit zijn de bekende metadata elementen:

  • Meta titel: De titel van de pagina die tussen het <title> </title> element komt. Deze titel is niet direct zichtbaar voor de bezoeker, maar wordt wel in de zoekresultaten van de zoekmachine weergegeven.
  • Meta beschrijving: Tegenwoordig is het deel tussen het <meta> element meer een suggestie voor Google, hoewel dit voorheen altijd de tekst was onder een link van het zoekresultaat, is het algoritme tegenwoordig slim genoeg om de werkelijke content van de pagina te bekijken.
  • Meta zoekwoorden: Hoewel veel webmasters nog steeds gebruik maken van onzichtbare meta zoekwoorden, kan dit juist averechts werken. Bing controleert kritisch op “keywordstuffing”, en Google kijkt er niet eens meer naar omdat er teveel misbruik van gemaakt werd.
  • Meta robots: Het bekende robots.txt element laat de webcrawlers zien hoe de pagina “gelezen” moet worden. De meta robots tag weegt zwaarder voor Google en maakt een belangrijk deel uit van zoekmachine optimalisatie.

Daarnaast zijn er nog andere elementen zoals Meta refresh die behoorlijk verouderd is, Meta Google waarmee je Google bijvoorbeeld kunt aangeven dat een zoekveld niet geïndexeerd moet worden, en de Meta viewport waarmee onder andere de schaling van de pagina kan worden ingesteld.

Het belang van metadata

Door de meta elementen op de juiste wijze in te voeren kun je de zoekmachines beter zicht geven op websites en webpagina’s. Omdat hier vroeger ook misbruik van werd gemaakt kijken de webcrawlers ook verder dan alleen de metadata. Zorg er dus voor dat deze elementen op de juiste wijze worden ingevuld, en niet misleidend zijn.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close