Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Matching is het Engelse woord voor ‘koppelen’ of ‘bij elkaar passen’. Er zijn veel manieren en redenen om een ‘match’ te maken, van vrijgezellen die op zoek zijn naar een relatie, tot aan aanbieders die op zoek zijn naar afnemers. Met name in marketing is het van belang om koppelingen te leggen. Wat is Matching en waarom is geld niet altijd de belangrijkste factor?

Wat is Matching?

Market Matching is een term die met name in de tijd van internet en online commercie een vlucht heeft genomen. Waar voorheen de waarde van een product of dienst louter gekoppeld was aan de prijsstelling, wordt nu steeds vaker gekeken naar andere kenmerken. Zo wordt de ritten dienst Uber gezien als een Matching Market service. Prijsstelling is hierbij niet het voornaamste criterium, het gaat vooral om de beschikbaarheid. Deze dienst brengt vraag en aanbod samen, maar alleen binnen een specifiek geografisch gebied. Zelfs wanneer iemand een ongelimiteerd budget zou hebben, zal dit niet de voornaamste bepalende factor zijn. Want een rijk persoon zonder vervoer heeft niets aan een chauffeur aan de andere kant van de wereld.

Intermediair als business model

Bij Matching Markets gaat de meeste aandacht uit naar de schakel tussen twee partijen. In het geval van Uber zal het bedrijf een commissie ontvangen, maar ze verzorgen zelf niet de ritten. Dit geldt voor veel ‘New Economy’ dienstverleners die zelf niets produceren of verkopen, maar vraag en aanbod samenbrengen. Een dating service is een dergelijke dienst waarbij Matching heel letterlijk genomen kan worden. De arbeidsmarkt is in feite ook een Matching Market. Een bedrijf kan niet bepalen wie voor ze werkt, de werknemer zal akkoord moeten gaan met de voorwaarden. Aan de andere kant kunnen werknemers ook niet bepalen voor wie ze werken, ze zullen eerst door het sollicitatieproces moeten komen. Het maken van koppelingen is daarmee niet nieuw, het internet heeft de wijze waarop koppelingen gelegd worden, en de sectoren die er gebruik van maken, wel aanzienlijk veranderd.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z