Loader

Wat zijn longtail-zoekopdrachten?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Longtail-zoekopdrachten zijn zoekopdrachten die bestaan uit meerdere woorden. Vaak betreft het een meer specifieke vraagstelling vanuit de zoekende partij, op basis van een duidelijke omschrijving van het product of dienst waar naar gezocht wordt. De hoge populariteit van lange zoekopdrachten in combinatie met de hoge conversie bij internet marketing maken longtails aantrekkelijk voor aanbieders. Wat zijn longtail-zoekopdrachten en komen deze termen vaak voor?

Definitie longtail-zoekopdrachten

Long tail” betekent letterlijk vertaald uit het Engels “lange staart”, het betreft zoekopdrachten die bestaan uit meerdere woorden. Dit kunnen twee heel specifieke woorden zijn, vaak zijn het drie of vier woorden die een korte zin vormen. Lidwoorden worden daarin meestal niet opgenomen. Het is bij zoekmachine adverteren goedkoper om langere zoektermen te gebruiken, dat komt omdat longtail-zoekopdrachten een lager zoekvolume hebben.

Hoog scoren op minder populaire zoekopdrachten

Pakweg de helft van alle zoekopdrachten in Google bestaat uit longtail-zoekopdrachten. Dit zijn specifieke woordcombinaties waar relatief weinig op wordt gezocht. Toch kunnen deze zoektermen juist interessant zijn voor commerciële toepassingen. Hoewel het zoekvolume lager ligt, zijn de mensen die zoeken op specifieke termen meer bereid om tot aanschaf of een andere actie over te gaan. Het kan daarmee dus interessant zijn om in te spelen op de specifieke behoefte van de klant.

Unieke longtail-zoekopdrachten

Bijna een vijfde van alle zoekopdrachten via Google bestaat uit unieke zoekopdrachten. Dit zijn woordcombinaties waar nog nooit iemand op gezocht heeft. En dat zijn ook zoekopdrachten die goedkoop zijn om op te adverteren. Wordt het zo een loterij als adverteerder? Niet echt, want zoekmachines houden steeds minder rekening met specifieke zoekwoorden en steeds meer met context. Wanneer iemand zoekt op een zeer specifieke zoekterm zoals “gele onderbroek paars hemd mannen” kan een website die zich met SEO richt op “gekleurd ondergoed heren” toch op de eerste plaats belanden.

Met longtail-zoekopdrachten kun je direct de juiste doelgroep aanspreken. De kans op een match is kleiner, maar de kans op een verkoop bij een match is veel groter.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close