Loader

Wat zijn longtail-keywords?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Naast losse zoekwoorden zijn longtail-keywords zeer populair bij zoekmachine optimalisatie. Dit zijn combinaties van drie of vier woorden die zeer specifiek zijn. In tegenstelling tot meer algemene zoekwoorden ligt de conversie bij langere zoektermen hoger. Wat zijn longtail-keywords en waarom zou je hier gebruik van maken?

Definitie longtail-keywords

“Long tail” is Engels voor “lange staart”. Het betreft zoekopdrachten die langer zijn dan één specifiek woord. Wanneer iemand zoekt naar “voetbal” is het niet duidelijk waar deze persoon precies naar zoekt. Met “voetbal club Eindhoven” zal PSV bedoeld worden, met “leren voetbal kopen online” wil iemand een voetbal bestellen die gemaakt is van leer. Door gebruik te maken van longtail-keywords kunnen meer relevante pagina’s worden weergegeven in de zoekresultaten.

Slimme zoekmachines, luie zoekers

Niemand zoekt in lange, grammaticaal correcte zinnen. Dat betekent dat mensen liever “vlaai kopen Maastricht” typen dan “ik wil een vlaai kopen in Maastricht”. Om de “luie” zoekers te bereiken was de standaard SEO richtlijn om meerdere malen “vlaai kopen Maastricht” in de teksten van een vlaaienbakker in Limburg te verwerken. Helaas zijn dit vaak geen grammaticaal correcte zinnen, wat teksten soms nagenoeg onleesbaar maakt. Zoekmachines, met name Google, maken steeds meer gebruik van kunstmatige intelligentie om zoekopdrachten te matchen bij een resultaat. Letterlijke longtail-keywords zijn steeds minder relevant, als de context maar klopt.

Hogere conversie met longtail-keywords

Wanneer iemand specifiek zoekt naar een dienst of product, is de kans groter dat deze persoon bereid is om tot aankoop over te gaan. Losse zoekwoorden duiden vaak op oriëntatie. Met longtail-keywords vis je direct de kansrijke vissen uit de vijver aan mogelijke klanten. Daar komt bij dat zoekmachine adverteren op lange zoektermen goedkoper is dan op losse zoekwoorden vanwege het lagere zoekvolume. Overigens zal het hoofdzoekwoord ook aanwezig zijn in het longtail-keyword, daarmee kun je dus twee vliegen in één klap slaan.

Een zoekwoord “met een staartje” kan de aanbieder helpen om de juiste doelgroep te vinden, en de klant vindt sneller de juiste aanbieder.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close