Zoekintenties zijn vaak erg verschillend. Zo kun je algemeen zoeken of juist heel gericht. De zoekintenties kunnen worden onderverdeeld in short tail en long tail. In dit artikel laten we je meer zien over:

  • Wat long-tail zoekwoorden zijn;
  • De kracht van long-tail termen;
  • Welke rol long-tail zoekwoorden kunnen spelen in jouw strategie;

Wat zijn Long-tail zoekwoorden?

Heel simpel zijn long tail zoekwoorden het tegenovergestelde van short tail termen. “Long tail” betekent letterlijk vertaalt uit het Engels “lange staart”, het betreft zoekopdrachten die bestaan uit meerdere woorden. Dit kunnen twee heel specifieke woorden zijn, vaak zijn het drie of vier woorden die een korte zin vormen. Lidwoorden worden daarin meestal niet opgenomen. Het is bij zoekmachine adverteren goedkoper om langere zoektermen te gebruiken, dat komt omdat longtail-zoekopdrachten een lager zoekvolume hebben.

Long tail zoekwoorden bestaan uit een combinatie van meerdere woorden soms wel tot een volledige zin. Het zoekvolume voor long tail zoektermen is in veel situaties dan ook een stuk lager vergeleken met short tail zoekwoorden (10-200 per maand). Daarbij kenmerken long-tail zoekwoorden zich wel met een hoger conversieratio. Vandaag de dag bestaat ruim 70% van de zoekopdrachten uit long term zoekwoorden tegenover 30% short tail. Interessant dus om door middel van SEO met jouw website hierop in te spelen.

De kracht van Longtail zoekwoorden

Er zijn diverse redenen waarom je gebruik moet maken van long tail zoekwoorden. De belangrijkste reden is de concurrentie. Wanneer je inzet op short term zoekwoorden is de concurrentie vaak erg groot. Neem bijvoorbeeld DoubleSmart. De kans dat je op ‘marketing’ gevonden wordt op Google is klein en daarnaast is de kans op een conversie vrij laag. Wanneer je gebruik maakt van long term zoekwoorden is er minder concurrentie en bedien je mensen die gericht zoeken.

Bijvoorbeeld door in te zetten op ‘Online marketing uitbesteden marketing bureau in Gouda’. Mensen die gericht zoeken weten wat ze willen en zullen niet snel verder zoeken, mits je echt antwoord geeft waar de bezoeker naar op zoek is. De kans op een conversie is hierdoor groter.

Short en long tail zoekwoorden

Pakweg de helft van alle zoekopdrachten in Google bestaat uit longtail-zoekopdrachten. Dit zijn specifieke woordcombinaties waar relatief weinig op wordt gezocht. Toch kunnen deze zoektermen juist interessant zijn voor commerciële toepassingen. Hoewel het zoekvolume lager ligt, zijn de mensen die zoeken op specifieke termen meer bereid om tot aanschaf of een andere actie over te gaan. Het kan daarmee dus interessant zijn om in te spelen op de specifieke behoefte van de klant.

Bijna een vijfde van alle zoekopdrachten via Google bestaat uit unieke zoekopdrachten. Dit zijn woordcombinaties waar nog nooit iemand op gezocht heeft. En dat zijn ook zoekopdrachten die goedkoop zijn om op te adverteren. Wordt het zo een loterij als adverteerder? Niet echt, want zoekmachines houden steeds minder rekening met specifieke zoekwoorden en steeds meer met context. Wanneer iemand zoekt op een zeer specifieke zoekterm zoals “gele onderbroek paars hemd mannen” kan een website die zich met SEO richt op “gekleurd ondergoed heren” toch op de eerste plaats belanden.

Met longtail-zoekopdrachten kun je direct de juiste doelgroep aanspreken. De kans op een match is kleiner, maar de kans op een verkoop bij een match is veel groter.

Verschillen tussen long-tail en short tail zoektermen

Bij Short Tail zoektermen is het bereik groot, maar de intentie ligt over het algemeen laag. Ook zijn populaire zoektermen veel duurder in biedingen. Door er een Long Tail term van te maken gaan de kosten omlaag, de omvang van doelgroep zal kleiner worden. Het voordeel is dat de personen die wél bereikt worden sneller tot conversie over zullen gaan. Met name online is niche marketing succesvol gebleken.

Een zoekterm die bestaat uit meerdere woorden komt minder vaak voor, maar duidt vaak wel op een verhoogde intentie en betrokkenheid. Hoewel er vaker wordt gezocht op “Apple Watch”, zal iemand die zoekt met “Zwarte Apple Watch Serie 5 kopen” sneller tot aankoop overgaan. Long Tail SEO richt zich doorgaans op consumenten of bedrijven die zich verder in de verkoopfunnel bevinden. Waarbij short tail een hoger volume zal geven, maar in veel situaties minder snel tot een conversie zullen leiden. 

Zwarte spijkerbroek zoekopdracht short-tail en long-tail

Longtail zoekwoorden voor SEA gebruiken?

Long tail zoekwoorden zijn voor SEO een groot voordeel. Door in te zetten op long tail zoekwoorden kun je de concurrentie te slim af zijn, maar geldt dit ook voor SEA?

Wanneer je gebruik maakt van zoekmachine advertenties zet je vaker in op specifieke converterende (do-fase) zoekwoorden. Bij SEA betaal je enkel per klik op je advertentie, waar dat bij SEO natuurlijk niet het geval is. De kosten per klik zorgen ervoor dat de kosten een stuk hoger uit zullen vallen als je op enkel short-tail zoekwoorden inzet. Daarbij zal de rentabiliteit onder druk komt te staan als er geen directe conversies uit de ingestelde zoekwoorden zullen voortvloeien.

Bij SEA worden long tail zoekwoorden wel sneller afgekeurd aangezien er een te laag zoekvolume is. Het is dus op het gebied van adverteren nagenoeg niet mogelijk om gebruik te maken van long tail zoekwoorden. Deze zoekwoorden zijn over het algemeen minder concurrerend, doordat meerdere partijen kiezen voor de short-tail variant. Er is geen universele regel die zegt dat minder zoekvolume ook automatisch zorgt voor minder concurrentie.

Om de juiste long-tail zoekwoorden te vinden moet je soms wat dieper graven dan via de gebaande paden. Je moet dan dieper kruipen in de huid van de doelgroep en minder focus hebben op zoekvolumes. Onderzoek bijvoorbeeld via Google Search Console op paginaniveau welke interessante longtail variaties gebruikt kunnen worden, waar mogelijk ook nog volumes op zitten.

Wat een mooie optie kan zijn, is door in eerste instantie in te zetten op brede zoektermen en vervolgens voor het zoektermen rapport. Vanuit dit rapport kun je nieuwe inzichten vergaren en ontdekken of er nog enkele veelbelovende termen zijn die veel potentie waarborgen. Op deze manier zijn advertentiegroepen verder uit te breiden en kun je de zoekwoord ideeën omzetten naar aparte ads of campagnetypes.

zoekwoorden short tail

Aan de slag gaan met long tail zoekwoorden

Wanneer je aan de slag wilt gaan met long tail zoekwoorden, is het van belang dat je vooraf goed in kaart brengen wat de zoekintentie, relevantie en potentie is.

Je wilt namelijk voorkomen dat je content gaat ontwikkelen zonder dat je weet welke intentie de lezer heeft. Kruip in de huid van de bezoeker en denk vooraf goed na op welke vragen de landingspagina antwoord op moet geven. Vanzelfsprekend moet er ook enige relevantie en samenhang zitten tussen jouw product, business en de geschreven content om een daadwerkelijke meerwaarde te vormen.

Als je vervolgens nagaat wat de potentie is, waarbij je verder kijkt dan naar enkel zoekvolumes, kun je aan de slag gaan met het verzamelen van interessante zoekwoorden.

De eerste stap die gezet moet worden is het doen van een zoekwoordenonderzoek. Hiervoor hebben wij een zoekwoorden handleiding gemaakt. In deze handleiding wordt je van A tot Z meegenomen in een zoekwoordonderzoek.

Wanneer je de long tail zoekwoorden in beeld hebt en de afweging hebt gemaakt op welke zoektermen de focus komt kun je aan de slag gaan met het schrijven van gerichte content. Dit kun je zelf doen of laten doen door een copywriter. Vergeet hierbij uiteraard niet te verwijzen naar je product of dienst. De bezoeker is namelijk klaar om een aankoop te doen.

Zero search volume zoekwoorden

De nummer 1 reden om niet te kiezen voor het zoekwoord met het hoogste zoekvolume is dat de concurrentie vaker moordend is. Het kan soms eeuwig duren om op zoekwoorden te scoren zoals “hypotheek aanvragen” of “autoverzekering afsluiten”.

Terwijl je met zoekopdrachten met minder of zelfs geen zoekvolume (zero search volume) effectief in kan zetten op termen die jou misschien wél direct resultaat op zullen leveren. Als een zoekopdracht van externe tools (zoals een Google Keyword Planner) geen volumes teruggeeft (of 0 – 10) aangeeft, betekent niet direct dat dit ook daadwerkelijk het geval is.

De Zoekwoordplanner rond namelijk in veel situaties zoekvolumes af of voegt verschillende zoektermen samen tot één term. Dit terwijl er een zeer groot percentage zoekopdrachten dat uniek is en waar dus nooit eerder op gezocht werd. Moz schreef hier wel een zeer interessant blog over en deed hier onderzoek naar.

Zoekvolumes zijn dus absoluut niet zaligmakend, maar geven je wel een inzicht in wat in potentie interessant kan zijn. Voordat je aan de slag gaat met het inrichten van je SEO, kan het dus weldegelijk heel interessant zijn om zoekwoorden uit te zoeken en volumes op te halen. Staar je daarbij dan niet blind op de hoge zoekvolume zoekwoorden, maar kijk eens kritisch naar de hoogvolume termen met lage concurrentie: Zijn deze echt relevant? Zorgen deze zoekopdrachten voor conversie? Of zijn er zoektermen die specifieker zijn, maar minder zoekvolume hebben.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Meer weten over SEO?
Long tail zoekwoorde Long tail zoekwoorde