Loader

Hoe werkt Kunstmatige Intelligentie?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Kunstmatige intelligentie is een methode om software zelfstandig te laten leren om meer natuurlijke terugkoppeling te geven. De engelse term is Artificial Intelligence, vaak afgekort tot AI. Er zijn verschillende vormen van kunstmatige intelligentie waarbij de definitie van “intelligent” niet altijd hetzelfde is. Een zelflerend algoritme zoals deze wordt toegepast in zoekmachines is een voorbeeld van eenvoudige AI.

Hoe werkt kunstmatige intelligentie?

Software is in principe statisch. De programmeur bepaalt de mogelijkheden en de grenzen van de software. De mogelijke uitkomsten zijn altijd gebaseerd op de broncode en liggen in basis vast. Bij kunstmatige intelligentie wordt software ‘gevoed’ met nieuwe informatie, en kan op basis daarvan andere patronen bepalen en een afwijkende output geven die niet voorspelbaar is. Deze wijze van analyseren en beslissingen maken komt overeen met de menselijke wijze van leren en handelen. Vandaar de term “kunstmatige intelligentie”.

Kan software zelf denken?

Op moment kunnen we niet stellen dat software zelfstandig kan denken, het is wel mogelijk dat een zelflerend algoritme op een gegeven moment onverwachte (en soms ook ongewenste) resultaten zal geven. Artificial Intelligence is niet hetzelfde als patronen herkennen en daarop aanpassingen maken, het is meer geavanceerd. Toch zijn er ook beperkingen, zo kan autonoom denken nog eenvoudig gemanipuleerd worden om specifieke uitkomsten te ontlokken. De variatie in de input bepaalt voor een groot deel de output.

Kunstmatige intelligentie in SEO

Zoekmachines maken in toenemende mate gebruik van AI om het zoekalgoritme te verfijnen. Dit is een relatief eenvoudige vorm van Artificial Intelligence die vanwege commerciële belangen ook bewust aan banden is gelegd. Het is wel zo dat zoekopdrachten van echte personen gebruikt worden om het gedrag van gebruikers te voorspellen en daarop aanpassingen te maken. Bij zoekmachine optimalisatie moet er dus rekening gehouden worden met een zoekalgoritme dat zichzelf doorgaand aanpast. Omdat het doel van zoekmachines is om relevante resultaten aan te bieden is het daarmee van belang om als aanbieder de content hier op af te stemmen.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close