Loader

Wat is kop 1, 2, 3, 4?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Koppen op webpagina’s noemen we H tags of headers. Met kop 1, 2, 3, 4 wordt onderscheid gemaakt tussen titels en subtitels. Naast de indeling heeft het gebruik van zoektermen in koppen ook effect op de vindbaarheid in zoekmachines. Wat is kop 1, 2, 3, 4 en welke H tags moet je gebruiken?

Definitie kop 1, 2, 3, 4

In de HTML code van een webpagina kan de webmaster aangeven of een stuk tekst door zoekmachine algoritmes moet worden gezien als een kop, subkop of iets anders. Hoewel dit niet altijd zichtbaar is op een webpagina wordt er doorgaans wel gebruik gemaakt van een andere lettergrootte, lettertype of kleur om koppen te onderscheiden van de overige tekst.

Koppen voor SEO

De vuistregel die door SEO specialisten wordt gehanteerd is het gebruik van zoektermen in de H1 en H2 kop van een pagina. Een pagina heeft maar één H1 tag, maar kan wel meerdere H2 tags bevatten. Dit zijn dan de tussenkoppen om alinea’s van elkaar te onderscheiden.

Welke H tags moet je gebruiken?

In praktijk zal een webpagina voorzien worden van een titel die met een H1 kop in de HTML code wordt aangeduid, en één of meerdere H2 koppen verspreid over de tekst. H3 en H4 komen aanzienlijk minder vaak voor, ze zouden weinig of geen effect hebben op zoekmachine optimalisatie. Wanneer ze overigens gebruikt worden om de pagina indeling duidelijker te maken is het geen bezwaar om kop 1, 2, 3, 4 te gebruiken.

Niet te vaak koppen gebruiken

Het kan averechts werken om teveel koppen te gebruiken op een pagina. Naast een website die niet meer prettig leest voor de bezoeker, kan het zoekmachine algoritme geen wijs meer uit al die tags en zal de pagina niet meer relevant kunnen indexeren. Gebruik deze koppen dan ook alleen op een natuurlijke en logische wijze.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close