Loader

Wat is een keywordonderzoek?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Omdat er zoveel websites bestaan kan het lastig zijn om mensen naar de juiste pagina’s te leiden. Dit vormt de basis voor het succes van zoekmachines. Met keywordonderzoek wordt bepaald welke sleutelwoorden van belang zijn om te gebruiken, om daarmee de juiste doelgroep te bereiken. Wat is keywordonderzoek en welke waarde kan hieraan gehecht worden?

Definitie keywordonderzoek

Onderzoek naar de juiste keywords lijkt op een wetenschap, toch zijn de resultaten niet altijd objectief toe te passen in de praktijk. Zo is het mogelijk dat een Engelse fruithandelaar uit onderzoek ontdekt dat “Apple” een enorm populair keyword is, om bedrogen uit te komen wanneer bezoekers klagen over het gebrek aan iPhones in de webshop. Toch heeft keywordonderzoek wel degelijk waarde voor een onderneming, denk aan:

  • Bepalen welke zoekwoorden veel gebruikt worden, om deze vervolgens op de website te gebruiken.
  • Om advertenties in te kopen voor specifieke zoekwoorden.
  • Door keywordonderzoek uit te voeren kun je ook synoniemen ontdekken, en andere zoekwoorden bepalen waar ook vaak op gezocht wordt.

Een keyword geeft richting aan, het is geen eindbestemming

Uit keywordonderzoek kan blijken dat er op een bepaald zoekwoord veel meer wordt gezocht dan op andere woorden, dat betekent niet dat dit woord ook automatisch waardevoller is. Zo vormen minder gezochte en vaak meer specifieke zoektermen zo’n 70% van alle zoekopdrachten. Dit zijn de “longtail keywords” met meerdere woorden. Bij elkaar opgeteld kunnen dit zeer waardevolle zoektermen zijn, meer specifieke zoektermen leiden ook vaak tot een hogere conversie.

Meten is weten

Met Google Trends is het mogelijk om snel en locatiegericht de meest populaire zoektermen te bekijken, via de Google Ads Keyword Planner Tool kun je de juiste zoekwoorden bepalen voor een advertentiecampagne, maar ook voor zoekmachine optimalisatie zijn deze gratis tools erg informatief. Gebruik deze informatie slechts als basis om een marketing strategie invulling mee te geven, er zijn meer criteria die een rol spelen bij het koppelen van een aanbieder met een afnemer.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close