Loader

Wat is Infotainment?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Infotainment is een samentrekking van ‘Informatie’ en ‘Entertainment’. Het wordt doorgaans gebruikt om informatieve content in een amuserende vorm te definiëren. Voorstanders zien deze wijze van informatieoverdracht als een laagdrempelige manier om relevante informatie over te dragen, critici beschouwen het als het afbrokkelen van journalistieke integriteit. Wat is Infotainment en hoe wordt deze vorm van informatief entertainment gepresenteerd?

Wat is Infotainment?

Het concept Infotainment is crossmediaal, en kan van toepassing zijn op zowel print media, radio/televisie als het internet. De oorsprong is een denigrerende term voor de onderwerpen die vrouwelijke journalisten werden toebedeeld door hun werkgever. Dit waren ‘soft news’ berichten die als vulling werden gezien tussen het ‘echte’ nieuws. Daar komt direct naar voren waarom Infotainment niet altijd wordt erkend als legitieme journalistiek. Er heerst nog steeds het idee dat nieuws altijd serieus en belangrijk moet zijn, en dat er geen plek is voor luchtigheid in journalistiek.

Leuke informatie als inkomstenmodel

Websites als ‘Cracked.com’ en ‘Mental Floss’ hebben lijstjes met leuke feitjes als model genomen om inkomsten te genereren. De behoefte aan informatie die op een luchtige wijze wordt uitgelegd, heeft geleid tot artikelen zo divers als “10 redenen waarom Pluto geen planeet is” of “10 sexy outfits van Pluto in Mickey Mouse cartoons”. Het gebrek aan differentiatie tussen ‘belangrijk’ en ‘triviaal’ is met name voor oudere generaties een doorn in het oog gebleken. Ook magazines als Quest kunnen tot Infotainment geschaard worden, al noemt de redactie het zelf ‘Braintainment’. De grens tussen ‘belangrijk nieuws’ en ‘amuserende wetenschap’ is niet duidelijk te definiëren. Doorgaans wordt nieuwswaarde en impact op de samenleving als maatstaf gesteld, maar dit blijven subjectieve criteria.

In-car entertainment

Ook informatie- en entertainment systemen in auto’s worden vaak als Infotainment systemen aangeduid, zoals bij de Ford Sync 3 en de Opel IntelliLink het geval is. In dit geval zijn het systemen die naast informatie zoals navigeren en nieuwsberichten, ook entertainment kunnen weergeven zoals radio, muziek spelen en films vertonen.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close