Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een impressie of impression is de weergave van een pagina of advertentie. Er is geen actie nodig vanuit de gebruiker om de aangeboden informatie te bekijken, deze impressies kunnen wel aanzetten tot actie. Wanneer dit het geval is spreken we van een conversie. Wat is een impressie en hoe wordt dit geregistreerd in Google Analytics?

Definitie van impressie

Wanneer content online wordt weergegeven spreken we van een impressie. Dit kan een koppeling op de zoekresultatenpagina zijn, een banner die verschijnt op een pagina, of een ander type content dat zonder directe actie van de gebruiker in beeld verschijnt. De definitie van impressie is niet uniform, en ook niet altijd meetbaar. Wanneer iemand een zoekterm ingeeft wordt er een resultatenpagina weergegeven in de browser. Dat is een actie, maar het resultaat wordt dynamisch gegenereerd. Daarom wordt dit als een impression gezien en niet als een conversie. Het is ook mogelijk dat er een banner wordt geladen onderaan op de pagina, wanneer de bezoeker niet naar beneden scrollt wordt deze advertentie niet gezien. Denk aan het verspreiden van een reclamefolder. Het aantal verspreide folders staat niet gelijk aan het aantal mensen dat deze folder daadwerkelijk heeft bekeken.

 

De CTR of Click-Through Rate is het percentage van interacties die volgen op een weergave. 2% wordt doorgaans als gemiddelde genomen, hoewel een gemiddelde bepalen erg complex is, en afhankelijk van vele factoren.

Impressies binnen Google Analytics

Iedere keer dat een advertentie wordt weergegeven op een zoekresultaten pagina of op een website binnen het Google advertentienetwerk wordt dit geteld als een impressie. Dit wordt ook wel aangemerkt als views of impressions. Hiervoor worden doorgaans kosten per duizend (CPM) gerekend. Wanneer er een interactie plaatsvindt wordt het een conversie. Zo kan er een telefoonnummer worden weergegeven, wanneer iemand op dit nummer klikt wat de telefoon functie activeert heeft er een conversie plaatsgevonden. Bij zoekmachine adverteren zijn impressies relatief goedkoop (soms zelfs gratis), voor interacties ligt het tarief hoger.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z