Loader

Wat zijn heatmaps?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

In een heatmap wordt individuele data gecombineerd om een totaalresultaat te laten zien. Heatmaps worden opgebouwd uit kleuren waardoor duidelijk zichtbaar wordt welke delen van het scherm het meest bekeken worden. Deze informatie wordt vervolgens gebruikt om bijvoorbeeld te analyseren welke elementen op een website opvallen bij het publiek en om de conversie optimalisatie toe te passen. Wat zijn heatmaps en hoe worden deze online gebruikt?

Definitie heatmaps

Het fenomeen heatmap is niet nieuw, al in de negentiende eeuw werd deze manier van data visualisatie al toegepast om de sociale opbouw van Parijs in beeld te brengen. In het midden van de jaren negentig van de twintigste eeuw kwam er software om heatmaps in kleur te genereren. Deze methode wordt toegepast in vele sectoren zoals biologie, marketing en de analyse van gedrag op internet.

Web heatmap

Heatmaps kunnen een waardevol instrument zijn om een website te optimaliseren. Door muisbewegingen te registreren of kliks te tellen kan het gedrag van een grote groep bezoekers omgezet worden tot een visuele kaart met “hotspots”, plekken die vaak worden bekeken of geklikt. Met deze data kan een website optimaal worden ingericht om het beoogde doel te bereiken. Denk aan het verbeteren van de navigatie op een website of het verhogen van de conversie. De drie voornaamste meetcriteria zijn:

  1. Klikken en tikken
  2. Scrollen
  3. Bewegen

Het laatste meetpunt ontbreekt op schermen met touch screen waarbij geen muis wordt gebruikt.

Hoe worden heatmaps gemaakt?

Onder gecontroleerde omstandigheden wordt er doorgaans gebruik gemaakt van speciale apparatuur zoals eye tracking, online is het ook mogelijk door een stukje code op de site te plaatsen. Er zijn verschillende aanbieders van heatmap software met plug-ins die transparant op de website te integreren zijn. Vanwege privacy eisen is het wel van belang om met toestemming deze informatie te verzamelen, en/of deze data te anonimiseren.

Heatmaps worden gebruikt voor zowel commerciële doeleinden als voor het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van websites.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close