Loader

Wat is Google Shopping?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Google Shopping is een aparte sectie van de Google zoekmachine waar direct producten getoond worden op basis van een zoekopdracht. Winkels kunnen zich aanmelden om producten op te nemen in deze resultaten. Wanneer er naar een specifiek product wordt gezocht kan deze direct op de hoofdpagina boven de standaard zoekresultaten worden weergegeven, via het aparte tabblad worden er nog meer resultaten getoond. Wat is Google Shopping en hoe wordt bepaald welke producten en winkels hier zichtbaar zijn?

Definitie Google Shopping

Voorheen werd deze functie Product Listing Ads genoemd. Net zoals Google de meest relevante webpagina’s weergeeft bij een zoekresultaat, kunnen er ook resultaten voor producten worden weergegeven. Je ziet een productnaam, een foto, prijs en een klantwaardering wanneer deze informatie beschikbaar is. Als een klant interesse heeft om een product te bestellen kan deze een winkel kiezen die het product aanbiedt.

Meer winkels voor hetzelfde product

Google Shopping werkt als een vergelijkingssite voor winkels, wanneer hetzelfde product verkrijgbaar is in meerdere webshops kun je als klant een aanbieder kiezen. Je kunt kiezen op basis van prijs of vertrouwen in de webshop. Wanneer een aanbieder geen unieke producten verkoopt is het dus mogelijk dat de winkel moet concurreren met andere aanbieders.

Verkopen via Google Shopping

Om producten te verkopen via Google Shopping moet de aanbieder zowel een Google Ads account openen als gebruik maken van het Google Merchant Center. Het AdWords systeem komt overeen met de standaard advertenties in de zoekmachine, in het Merchant Center kun je producten beheren op basis van EAN, ISBN, prijs en kleur. Je kunt zo een webshop koppelen aan een product dat reeds in de database aanwezig is. Zo hoef je als aanbieder niet zelf foto’s of productinformatie toe te voegen.

Om als webshop zichtbaar te zijn in Google Shopping moet je betalen via het Ads systeem, het is dus een vorm van zoekmachine adverteren. Bij standaard producten is er geen sprake van exclusiviteit en kun je naast concurrerende winkels vermeld worden.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close