Loader

Wat zijn Google Pagespeed Insights?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Google Pagespeed Insights geeft inzicht in de snelheid van webpagina’s op desktop PC’s en mobiele apparaten met als doel de laadtijden van websites te minimaliseren. Op basis van prestaties in de praktijk wordt de pagina in de categorie snel, langzaam of gemiddeld geplaatst. Wat is Google Pagespeed Insights en welke informatie kun je hier als webdesigner uit halen?

Definitie Google Pagespeed Insights

Hoe sneller een webpagina laadt hoe groter de kans dat een bezoeker op de pagina blijft. Wanneer laden te lang duurt zal de gebruiker snel afhaken. Met Google Pagespeed Insights kun je bepalen of een website snel laadt op verschillende systemen. Door inzicht te krijgen in de laadtijd van de website kan je, indien nodig, conversie optimalisatie toepassen. De snelheid wordt vergeleken met alle pagina’s die zijn getest in de Chrome User Experience Report, vervolgens wordt de website in één van deze drie categorieën ingedeeld:

  • Snel: De pagina scoort binnen de 33% van de websites die snel laden.
  • Langzaam: De pagina scoort binnen de 33% van de websites die langzaam laden.
  • Gemiddeld: De pagina scoort binnen het resterende deel van de websites die gemiddeld snel laden.

Op basis van deze drie categorieën wordt een algemene snelheid score toegekend.

Meer inzicht met Google Pagespeed Insights

Alleen de snelheid van laden zegt niet alles, er wordt rekening gehouden met de Best Practices ofwel de algemene richtlijnen voor prestaties bij het laden. Deze score wordt uitgedrukt in een getal tussen 0 en 100. Er wordt onderscheid gemaakt in laadtijd van het direct zichtbare deel van de pagina en het onderliggende deel. De score wordt ook weer ingedeeld in drie categorieën:

  • Goed: Een score van 80 of hoger, er is weinig verbetering mogelijk.
  • Gemiddeld: Een score tussen 60 en 79, er kan nog wat verbeterd worden aan de prestaties.
  • Laag: Een score tussen 0 en 59, de pagina is niet voldoende geoptimaliseerd.

Snelheid telt, met Google Pagespeed Insights kun je een website optimaliseren voor de bezoekers. Ook zorgt een snelle laadtijd van de website voor zoekmachine optimalisatie, Google geeft namelijk voorkeur aan snelle websites.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close