Loader

Wat is een Google Keywordplanner?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Om advertenties effectief in te zetten moet je als adverteerder informatie verzamelen, met de Google Keywordplanner kun je bepalen welke zoektermen overeenkomen met de doelstellingen van de adverteerder. Daarnaast kan ook de concurrentie onder de loep worden genomen. Wat is Google Keywordplanner en hoe werkt adverteren op basis van zoekwoorden?

Definitie Google Keywordplanner

Om informatie te vinden over een specifiek onderwerp, en om producten en diensten op te zoeken type je een zoekopdracht in. Met Google Keywordplanner wordt de letterlijke vraag van de klant gekoppeld aan de aanbieder die aansluit op deze vraagstelling. Adverteren op zoektermen en content optimaliseren op specifieke woorden zou puur gokken zijn zonder relevante en toetsbare data. De Google Keywordplanner maakt het eenvoudiger om zoekgedrag te analyseren met als doel een marketing campagne succesvol te maken.

Wat is er mogelijk met de Keyword Planner?

Ten eerste kun je voor specifieke zoektermen direct zien hoe vaak daar op wordt gezocht. Het is ook mogelijk om alternatieve zoektermen te genereren die overeenstemmen met de oorspronkelijke tekst, niet iedereen zoekt immers op precies dezelfde woorden. Onderzoek naar de concurrentie is ook mogelijk door zoekwoorden in relatie te brengen met websites in jouw eigen sector.

Voor adverteerders, niet voor SEO

De focus van de Google Keywordplanner ligt op de verkoop van advertenties ofwel SEA (Search Engine Advertising). Hier verdient Google immers haar geld mee. Toch kan de tool ook erg behulpzaam zijn voor zoekmachine optimalisatie. Om een volledig beeld te krijgen van het organische zoekgedrag, zijn vaak aanvullende tools nodig. De Keywordplanner geeft echter wel een goed startpunt. Vaak wordt SEO gecombineerd met SEA om optimaal resultaat te bewerkstelligen.

Google Keywordplanner helpt de adverteerder om de doelgroep beter te bereiken door de zoektocht naar goede keywords te vereenvoudigen.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close