Loader

Wat is gebruikersintentie?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Bij een zoekopdracht weet je precies waar iemand naar zoekt, met de gebruikersintentie probeer je te achterhalen waarom iemand een bepaalde zoekopdracht invoert. Er zijn verschillende soorten “user intent” die van belang zijn voor internet marketing. Wat is gebruikersintentie en waarom is deze informatie belangrijk?

Definitie gebruikersintentie

Zoekwoorden zijn belangrijk voor online marketing. Je kunt adverteren op basis van specifieke woorden of termen, of je maakt content die overeenkomt met bepaalde zoektermen om hoger te scoren in zoekmachines. Door de gebruikersintentie te bepalen krijg je meer inzicht in de motivatie van de persoon die ergens naar zoekt. Met deze informatie kun je meer gericht content aanbieden.

Drie redenen om online te zoeken

Op het moment dat iemand een zoekopdracht invoert in één van de bekende zoekmachines is daar uiteraard een reden voor. Dit zijn de drie soorten gebruikersintentie die te definiëren zijn:

  1. Informatie: Iemand wil meer weten over het woord of de woorden in de zoekopdracht.
  2. Navigatie: Iemand is op zoek naar een specifieke website en voert een zoekterm in die hiermee overeenkomt.
  3. Transactie: Iemand wil een product of dienst aanschaffen, of een ander soort transactie uitvoeren. De zoekterm geeft aan wat de bedoeling van deze transactie is.

Het belang van gebruikersintentie

Wanneer er bij een online strategie alleen rekening wordt gehouden met de zoekwoorden, maar niet met de intentie van de persoon die deze woorden intypt, heb je slechts een deel van de informatie. Wanneer je bijvoorbeeld weet dat mensen vaak zoeken naar informatie over tuinieren met de zoekterm “tuin winterklaar maken” kun je met een blog over de tuin verzorgen voldoen aan de vraag. Wanneer er met de zoekterm “tuinkist kopen” wordt gezocht is de gebruikersintentie waarschijnlijk om een product te kopen. Door de SEO inspanningen te richten op de drie soorten intentie van gebruikers kun je veel doelgerichter te werk gaan, en daarmee meer bezoekers aantrekken of de conversie optimaliseren.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close