Loader

Wat is Fold?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Fold is het Engelse woord voor ‘vouw’. In marketing wordt vaak gesproken van ‘Above the Fold’ of ‘Below the Fold’, sinds 2019 wordt het regelmatig in verband gebracht met de vouwbare Samsung Galaxy F smartphone. Wat is een Fold en hoe belangrijk zijn ‘vouwen’ voor marketing?

Definitie Fold

Kranten worden doorgaans op grote vellen papier gedrukt. Deze publicaties worden traditioneel gevouwen en uitgestald in de kiosk. Uitgevers besloten daarom de meest pakkende titels aan de bovenzijde van de voorpagina te plaatsen, deze ruimte wordt ‘Above the Fold’ genoemd. Dit is het meest zichtbare deel van de krant. Op het internet wordt gebruik gemaakt van pagina’s die vaak hoger zijn dan één scherm. Het direct zichtbare deel wordt ‘Above the Fold’ genoemd, hoewel er ditmaal geen sprake is van een fysieke vouw in het scherm. Voor advertenties, banners en het vertonen van belangrijke informatie is met name deze ruimte van groot belang.

Bij het calculeren van Impressies is de positie van een banner belangrijk. Daarom wordt er meer waarde toegekend aan vertoningen aan de bovenzijde van het scherm.

De Fold van Samsung

In de periode dat smartphones in omvang bijna gelijk waren aan tablets, besloot Samsung een vouwbare smartphone op de markt te brengen. De Samsung Galaxy Fold is een smartphone die in het midden een vouw heeft, dankzij een nieuwe schermtechnologie. Uitgeklapt is het scherm 7.3 inch in diameter, groter dan bijvoorbeeld een iPad Mini die een scherm bezit van ‘slechts’ 7 inch. Het grotere scherm biedt in theorie meer mogelijkheden voor weergave van extra content, maar omdat het een afwijkend schermformaat betreft zullen veel applicaties niet aangepast worden om optimaal gebruik te maken van dit formaat. Het kan wel gebruikt worden om twee conventionele schermen naast elkaar weer te geven. Dit product was vooral een ‘proof of concept’, en niet ontwikkeld om direct een grote markt aan te spreken.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close