Loader

Wat is een First Party Cookie?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Een First Party Cookie is een tekstbestand dat aanwezig is op een website, en afkomstig is van deze site. Daarmee is het niet gelijk aan een Third Party Cookie, wat een bestand van andere oorsprong is. Cookies die zich op het domein van de website bevinden worden standaard geladen, externe cookies niet. Wat is een First Party Cookie en hoe werkt het met bijvoorbeeld Cookies van Google Analytics?

Definitie First Party Cookie

In de betekenis van First Party Cookie is het woord “First” van groot belang. Dit duidt erop dat het een bestand betreft dat direct verbonden is met de website die wordt bezocht. De functionaliteit is ook specifiek gericht op dat domein, de informatie die wordt geregistreerd zal niet op andere websites zichtbaar zijn. In praktijk kan dit een klein bestand zijn die bijvoorbeeld opslaat welke pagina’s een bezoekers heeft bezocht op een specifieke website, of welke artikelen zich in een winkelmandje bevinden over meerdere sessies. Zonder deze First Party Cookies kan de werking van een website zeer gelimiteerd worden. Daarom worden deze bestanden ook standaard geaccepteerd door browsers.

Analyse met koekjes

De Google Analytics First Party Cookie is een beetje vreemde eend in de bijt, omdat het in feite een derde partij bestand is dat aangepast wordt voor gebruik op één website. Op de server van een website worden enkele bestanden geplaatst, iedere website heeft een uniek kenmerk dat in de Google Analytics First Party Cookie wordt opgenomen. Op deze wijze kan data worden uitgelezen op dit domein. Na het beëindigen van een sessie, of na een vooraf bepaalde tijdsduur, zal de Cookie komen te vervallen. Er worden verschillende Cookies gebruikt die ieder een specifieke meting uitvoeren. Denk aan unieke bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een website. Het betreft allemaal on-site informatie, daarmee kunnen we spreken van een First Party Cookie die in tegenstelling tot een Third Party variant niet elders zal functioneren.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close