Loader

Wat is een FAQ?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

FAQ staat voor Frequently Asked Questions ofwel veelgestelde vragen. Het is een lijst met vragen en antwoorden die over een specifiek onderwerp gaan, in veel gevallen betreft het informatie over een bedrijf of de werking van een website. Een dergelijke pagina voorkomt dat dezelfde vragen steeds opnieuw beantwoord moeten worden. Wat is een FAQ en hoe stel je een dergelijke pagina samen?

Definitie van een FAQ

In heel brede termen is een FAQ een lijst met veelgestelde vragen en de antwoorden op deze vragen. In praktijk zijn er ook andere redenen om een dergelijke pagina in te richten zoals:

 

  • Een samenvatting van de voornaamste informatie die wordt aangeboden op de rest van de website.
  • Proactief onzekerheden en vragen bij de klant wegnemen.
  • Vertrouwen wekken bij bezoekers en/of klanten door mogelijk kritische vragen te beantwoorden.
  • Het bedrijfsimago versterken door een specifieke toon aan te slaan in de antwoorden. Denk aan zakelijk of juist heel amicaal.
  • Negatieve recensies en/of reacties voorkomen door een deel van de bezoekers te demotiveren.
  • Optimalisatie voor zoekmachines door het gebruik van belangrijke sleutelwoorden en termen.

 

Dit lijstje geeft aan dat er meer op het spel staat dan de helpdesk te ontzien. Het is een informatievoorziening die ook als publicitair middel kan worden ingezet. Hoewel het in theorie ‘veelgestelde vragen’ betreft, kunnen veel van deze onderwerpen door de organisatie al vooraf bedacht worden. Je hoeft als aanbieder dus niet te wachten op de reacties van bezoekers.

FAQ voorbeeld

Bij webshops of een verkoop pagina is het niet altijd direct duidelijk wat er gebeurt na het klikken van een “bestel nu” of “ga naar checkout” knop. Op de Frequently Asked Questions pagina kan de bezoeker door het proces van bestellen worden geleid, van het winkelmandje tot aan retourbetalingen. Dit biedt zekerheid en transparantie waarmee de drempel om een bestelling te plaatsen lager wordt.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close