Loader

Wat is een etalage?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Een Etalage is het deel van een winkel dat van buiten zichtbaar is, met als doel voorbijgangers te verleiden om het winkelpand binnen te treden. Er zijn vier functies die ondergebracht zijn in het AIDA model. De hoofdpagina van een webshop dient ook als een virtuele etalage voor bezoekers. Wat is een etalage en hoe kies je het juiste etalagemateriaal?

Definitie Etalage

Een Etalage is niet hetzelfde als een Vitrine. Die laatste is namelijk een uitstalkast die van meerdere zijden bekeken kan worden. Een Etalage is normaal gesproken zichtbaar vanaf één zijde, de glazen wand aan de buitenzijde van een winkel. In een winkelcentrum kan een opvallende inrichting van de Etalage extra bezoekers trekken. Dit kan een interessant aanbod van artikelen zijn, een creatieve inrichting of een combinatie van beide. In een schoenen Etalage kunnen bijvoorbeeld de nieuwste modellen sportschoenen uitgestald worden, het ook mogelijk om juist lage prijzen te benadrukken tijdens een uitverkoop.

In Nederland besteed met name De Bijenkorf veel aandacht aan de inrichting van deze ruimte. Er zijn ook winkels die juist weinig of niets prijsgeven van het aanbod. Dit kan nieuwsgierigheid opwekken, wat weer het aantal bezoekers kan stimuleren.

Het AIDA model

Het bekende AIDA model zoals dit toegepast wordt in marketing, is ook van toepassing op het etaleren van producten. De vier basisprincipes van dit model zijn:

  1. Aandacht trekken
  2. Interesse wekken
  3. Verlangen opwekken (Desire)
  4. Aanzetten tot actie

De gewenste actie zal het binnentreden van de winkel zijn, waar vervolgens de bezoeker tot een betalende klant geactiveerd kan worden.

Online etaleren

De hoofdpagina van een webshop wordt vaak als Etalage gebruikt. Door gebruik te maken van cookies of een login mogelijkheid is het mogelijk om voor iedere bezoeker een unieke invulling weer te geven. Hoewel online ‘uitstallen’ meer mogelijkheden biedt dan een venster van een fysieke winkel, moet de website wel eerst bezocht worden voordat de virtuele Etalage zichtbaar is.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close