Loader

Wat is EPS?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

EPS staat voor Earnings Per Share, een berekening die wordt gemaakt om het winstpotentieel van een bedrijf te bepalen. De winst van een organisatie wordt gedeeld op de uitstaande aandelen van de algemene voorraad. Hoe hoger de Earnings Per Share uitvallen, hoe beter een bedrijf ervoor staat. Wat is EPS, en wat zegt het over de stabiliteit van een bedrijf?

Definitie EPS

De EPS definitie wordt voor meerdere toepassingen gebruikt, het gaat hier specifiek over de term Earnings Per Share. Dus niet het grafische vector bestand Encapsulated PostScript, en ook niet de tempex platen zoals EPS 100. Er is ook een soortgelijke term Earnings Per Click (EPC) die voor affiliate marketing gebruikt wordt. 

De rekensom is als volgt:

De netto winst wordt gedeeld op het aantal uitstaande aandelen die nog uitstaan.

Zo kan bepaald worden hoeveel geld er wordt verdiend voor ieder aandeel. Het is een algemeen toegepast meetcriterium om de bedrijfswinst te berekenen. Er zijn diverse methoden om de uitkomst te bepalen, zoals het uitsluiten van specifieke zaken of werkzaamheden die gestaakt zijn. Naast de Basis berekening waarbij geen rekening wordt gehouden met diverse aandelenopties, is er de Diluted berekening waarbij wel alle omringende factoren in de berekening worden opgenomen.

Beurswaarde

De waarde van een aandeel lijkt voor de buitenstaander vaak zeer willekeurig te zijn. Hoewel het sentiment in de markt zeker een rol speelt, zijn het berekeningen zoals de Earnings Per Share die houvast bieden. Een gekoppeld meetpunt is de Price To Earnings (P/E) ratio, die weer berekend wordt op basis van de EPS. Voor aandeelhouders is de winst per aandeel niet direct interessant, omdat de winst van het bedrijf niet automatisch tot een hogere waarde van een aandeel leidt. Een hoog winstpotentieel biedt wel perspectieven voor de toekomst, een sterk bedrijf met een hoge solvabiliteit biedt namelijk meer zekerheid op de markt.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close