Loader

Wat is duplicate content?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Bij duplicate content is exact dezelfde inhoud op meerdere individuele pagina’s online terug te vinden. Denk aan een artikel dat in precies dezelfde bewoording op meerdere websites gepubliceerd wordt. Hoewel dit op zich geen bezwaar hoeft te zijn, kan het wel een negatieve impact hebben bij zoekmachine optimalisatie. Wat is duplicate content en waarom is het belangrijk dit te voorkomen bij SEO?

Definitie duplicate content

Iedere pagina op het internet heeft een unieke URL, het adres waar de pagina te vinden is. Wanneer er op twee (of meer) URL’s dezelfde inhoud staat wordt dit gezien als duplicate content ofwel “duplicaat inhoud”. Volgens schattingen is ruim een kwart van de informatie op het internet gekopieerde content. Wanneer je dezelfde pagina aanbiedt als HTTP en HTTPS, of met WWW en zonder WWW wordt dit ook al duplicate content gezien omdat ieder adres uniek is.

Waarom is duplicate content niet goed voor SEO?

In principe zullen zoekmachines dubbele pagina’s niet direct “afstraffen”, maar de afzonderlijke pagina’s kunnen de SEO waarde van elkaar negatief beïnvloeden omdat het totale aantal bezoekers over meerdere pagina’s wordt verdeeld. Wanneer een nieuwsorganisatie meerdere titels publiceert of in meerdere regio’s actief is zal er vaak content opnieuw gepubliceerd worden. Om de ranking op peil te houden zijn er enkele methodes die uitkomst kunnen bieden.

Hoe voorkom je duplicate content?

Los van ongeautoriseerd kopiëren van content kunnen dubbele pagina’s ook “nette” websites negatief beïnvloeden. Met deze methodes kun je dit voorkomen:

  • Gebruik een “nofollow” tag voor de kopieën zodat deze pagina’s niet worden meegenomen in de ranking.
  • Maak gebruik van 301 redirects naar de originele pagina.
  • Stel een “canonical” attribuut in op de duplicaat pagina’s om aan te geven welke pagina het origineel is.
  • Stel het “preferred domain” in via de Google Search Console (dit heeft geen invloed op andere zoekmachines).
  • Herschrijf de teksten zodat het weer unieke content wordt.

Wanneer de SEO waarde van belang is dien je duplicate content zoveel mogelijk te voorkomen, of via bovenstaande methoden als duplicaat informatie te markeren.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close