Loader

Wat is Don't be evil?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Don’t be evil was het motto van Google, dat nu nog steeds genoemd wordt in de gedragscode van het moederbedrijf Alphabet. Het is bedoeld om aan te duiden wat de kernwaarden van Google zijn. Er zijn verschillende interpretaties mogelijk van deze term, daarnaast wordt er ook kritiek geuit op het motto en de daadwerkelijke acties van de organisatie. Wat is Don’t be evil en kan het bedrijf deze belofte waarmaken?

Definitie Don’t be evil

Het bekende motto van Google stamt uit 2000. Het was deels een sneer naar andere bedrijven, die het niet altijd even nauw namen met de belangen van gebruikers. De betekenis van Don’t be evil gaat verder dan de gebruiker, het geeft ook aan hoe het zoekmachine algoritme omgaat met data. De informatie die Google presenteert moet onafhankelijk en objectief van aard zijn. Dit is een standpunt dat werd benadrukt toen het bedrijf in 2004 voor het eerst openbaar aandelen zou gaan aanbieden.

Niet langer het motto van Google

Hoewel de tekst nog steeds terugkomt in de kernwaarden van het bedrijf, is het niet langer het officiële motto van Google of moederbedrijf Alphabet. In oktober 2015 werd de slogan “ Do the right thing” geïntroduceerd als nieuw motto voor het bedrijf. Al enkele maanden eerder werd de originele zinsnede afgezwakt door er “You can make money without doing evil” van te maken. Kwaad doen mag dus blijkbaar wel, tenzij je er geld mee wilt verdienen.

Kritiek op de bekende slogan

Het is bekend dat Google veel gebruikers data verzameld om inkomsten te genereren. Dit is niet per definitie uit kwade wil, toch wordt de wijze waarop het bedrijf omgaat met privacy, en de wijze waarop data wordt verzameld, niet door iedereen als een toonbeeld van goed gedrag bestempeld. Als groot bedrijf met veel belangen is het vrijwel onmogelijk om aan de verwachtingen van alle partijen te voldoen. Daarbij kunnen tegenstanders wel degelijk beslissingen van Google als ‘kwade handelingen’ bestempelen.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close