Loader

Wat is een Discounter?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Een Discounter is een winkel die producten voor een lagere prijs aanbiedt in vergelijking met de concurrentie. Dit is mogelijk door een combinatie van grootschalige inkoop, eigen merken of tijdelijk verkrijgbare producten die de aanbieder goedkoop kan inkopen. De service en presentatie ligt doorgaans op een wat lager niveau dan bij branchegenoten standaard is. Wat is een Discounter en welke verschillen zijn er in strategie?

Definitie Discounter?

Winkels die de laagste prijs als voornaamste prioriteit stellen zullen doorgaans als Discounter worden aangemerkt. Klanten kiezen niet in eerste instantie voor de sfeer of behulpzaam personeel, maar gaan voor het laagste prijskaartje. Daarbij zijn er verschillende formules te onderscheiden:

Aldi en Lidl zijn supermarkt discounters die producten in kartonnen dozen presenteren, en veel eigen merken voeren om de prijzen laag te houden. De kwaliteit is niet per definitie minder, vergelijk is wel lastiger voor de klant omdat andere winkels niet dezelfde merken verkopen.

Action en Big Bazaar zijn discounters met voornamelijk huishoudelijke artikelen. Naast merkloze producten liggen er regelmatig ook bekende merken in de schappen. Het productassortiment ligt niet vast, dit biedt minder zekerheid voor de klanten van dit soort discounters.

Het begrip kantoor Discounter is met name populair bij webshops die vaak ‘discount’ if ‘discounter’ in de naam opnemen. Omdat webshops geen grote winkelpanden hoeven te huren met winkelpersoneel kunnen ze kosten besparen. Afhankelijk van de webshop onderhouden ze ook geen eigen magazijn en voorraad.

Wat betreft marketing worden discounters vaak bewust sober ingericht, ook het logo en de huisstijl duidt op besparing en bescheidenheid.

Discounter of Outlet?

Het voornaamste verschil tussen een Discounter en een Outlet is de verkrijgbaarheid van het assortiment. Waar Discounters doorgaans nieuwe voorraad zullen krijgen, specialiseren Outlets zich vooral in restpartijen die niet aangevuld worden. Toch worden deze termen regelmatig door elkaar gebruikt, met als gedeeld verkoopargument een lagere prijs voor de artikelen.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close