Loader

Wat is customer retention?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Customer retention gaat over de acties die uitgevoerd worden door bedrijven om zo min mogelijk klanten te verliezen. Door customer retention strategieën te ontwikkelen proberen ze hun klanten te behouden op verschillende manieren zoals kortingen, persoonlijke aanbiedingen of andere voordelen voor vaste klanten. Wat is customer retention en hoe wordt dit bepaald?

Definitie customer retention

Letterlijk is de customer retention definitie het behoud van de klant. Wanneer eenmalig een product wordt verkocht ligt de retentie waarde erg laag, wanneer dezelfde klant keer op keer terugkeert ligt de retentie veel hoger. Met name voor winkels die een groot productassortiment aanbieden en dienstverleners die abonnementsmodellen hanteren, is het van belang om klanten tevreden te stellen en terugkerende verkopen te stimuleren. Uit onderzoek is gebleken dat slechts 12 tot 15 procent van het aantal klanten trouw is aan een winkel, maar ze genereren wel 55 tot 70 procent van de omzet.

Customer retention strategieën

Er zijn verschillende manieren om de gunst van de klant te behouden. Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Geef een korting voor toekomstige aankopen.
  • Geef gratis producten of diensten weg aan trouwe klanten.
  • Leer de klant kennen en benader deze op een meer persoonlijke wijze.
  • Maak gebruik van gerichte advertenties om de aandacht van de klant vast te houden.
  • Lever meer dan waar de klant om vraagt, met extra service of attenties.
  • Betrek de klant bij de organisatie om een sterkere band te vormen.
  • Laat trouwe klanten als eerste nieuwe producten en diensten zien.

De algehele klantervaring speelt ook zeker een rol bij customer retention. Zo worden zaken als een eenvoudige wijze van bestellen, snel antwoord op vragen of klachten en nauwkeurige order tracking zeer op prijs gesteld. Deze drie zaken vereisen doorgaans geen direct contact met medewerkers van de organisatie en kunnen voor een groot deel geautomatiseerd worden.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close