Loader

Wat is Call to action (CTA)?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

CTA staat voor Call To Action, het betreft een boodschap die aanzet tot actie. Dit kan een algemene term zijn zoals “klik hier” of meer specifiek “voeg toe aan winkelmandje”. Hoewel een call to action button vaak wordt gebruikt om verkoop te stimuleren is dat zeker niet altijd het geval. Ook een knop voor inschrijven op een nieuwsbrief of het kiezen van een optie in een enquête zijn enkele call to action voorbeelden.

Definitie call to action

Interactie vormt een belangrijk deel van navigeren op het internet. Een standaard koppeling zet niet direct aan tot het uitvoeren van een actie, bij een call to action button is dat wel het geval. De bezoeker wordt gestimuleerd om op de CTA knop te klikken, waarmee het eerste doel van de aanbieder verwezenlijkt wordt. Er zijn diverse reden om de bezoeker aan te zetten tot actie zoals:

  • Bestellen van een product of dienst.
  • Leads genereren.
  • Inschrijven voor een nieuwsbrief.
  • Opvragen van meer informatie.
  • Bezoekers langer op de website houden.
  • Mening geven over een specifiek onderwerp.

Een bijkomend voordeel is het stimuleren van de CTR (doorklikratio), daarnaast kan het bounce percentage verlaagd worden met CTA’s.

Hier zijn een aantal call to action voorbeelden die grote bedrijven gebruiken:

  • Netflix geeft bewust weinig informatie over hun aanbod via de website. Je zult als bezoeker eerst op een knop moeten klikken voor aanmelding.
  • Spotify geeft bezoekers de keuze om gratis aan de slag te gaan of tegen betaling, waarbij de gratis optie benadrukt wordt. Het is gebleken dat conversie naar betalende klanten hoger ligt wanneer ze eerst gebruik maken van de gratis versie.
  • Facebook laat je eerst een deel van een profielpagina zien, om de volledige pagina te bekijken moet je inloggen of een account aanmaken.
  • AliExpress geeft nieuwe bezoekers direct een coupon die ze kunnen besteden in de winkel, op voorwaarde dat ze deze coupon claimen met een CTA.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close