Loader

Wat is CPS?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

CPS staat voor Cost Per Sale, de Engelse term voor Kosten Per Verkoop. De eigenaar van de website of dienst die de advertentie plaatst krijgt een bedrag per verkoop door de aanbieder. Het is daarmee een variatie op Cost Per Action (CPA) waarbij er per actie uitgekeerd wordt. Wat is CPS en hoe werkt deze methode bij zowel zoekmachine advertenties als bij affiliate marketing?

Definitie CPS

CPS wordt ook wel PPS genoemd, wat staat voor Pay Per Sale ofwel Betalen Per Verkoop. In tegenstelling tot Cost Per Click (CPC) wordt er niet betaald door de adverteerder voor iedere keer dat er geklikt wordt op een advertentie, maar pas wanneer er daadwerkelijk een verkoop heeft plaatsgevonden. Het is overigens niet hetzelfde als Cost Per Action (CPA), dit begrip is wat ruimer omdat er vele soorten acties mogelijk zijn die niet noodzakelijk gekoppeld zijn aan een verkoop.

Via een uniek kenmerk zoals een cookie of een unieke link kan bepaald worden wat de herkomst is van de klant, op basis daarvan zal de eigenaar van de bronvermelding betaald worden. Wanneer de verkoop plaatsvindt per telefoon en niet via een website kan er gebruik gemaakt worden van (roulerende) unieke telefoonnummers om de bron te bepalen.

CPS bij zoekmachine advertenties

Bij een standaard Pay Per Click systeem zoals Google deze hanteert loopt de adverteerder het risico dat er betaald moet worden voor kliks waar geen verkoop uit voortvloeit. Bij Cost Per Sale wordt pas geld uitgekeerd nadat de verkoop voltooid is.

CPS bij affiliate marketing

Cost Per Sale wordt vooral toegepast bij affiliate marketing, wanneer er een verkoop voortvloeit uit een verwijzing zal de website beheerder geld ontvangen. Vaak is er sprake van een overeenkomst tussen de aanbieder en een netwerk dat de affiliate marketing regelt. Hiervoor moeten doorgaans vaste kosten wordt afgedragen zoals opstartkosten en eventuele abonnementskosten. In dat geval zijn er wel vaste kosten, ook wanneer er niets verkocht wordt.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close