Loader

Wat is CPM?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

De afkorting CPM staat voor Cost Per Mille, ook wel Cost Per Thousand genoemd. Dit is een term die de prijs aanduidt voor duizend impressies van een advertentie op een webpagina. Het gaat hierbij dus specifiek om het aantal weergaven, interactie met de banner wordt niet gemeten. De effectiviteit van deze vorm van adverteren wordt gemeten in CTR (Click Through Rate), hoewel dit meetcriterium niet alles zegt over de impact van de advertentie. Wat is CPM en hoe verhoudt deze wijze van adverteren zich ten opzichte van andere methoden?

Definitie CPM?

Adverteren is vaak een kwestie van volume. Hoe groter het aantal mensen dat een banner of commercial ziet, des te hoger de kans op een conversie. Betalen per keer dat een een banner wordt vertoond is eigenlijk onmogelijk, de kosten liggen te laag. Daarom wordt er vaak geteld in duizendvoud, deze term hiervoor is Cost Per Mille of Cost Per Thousand.

  • CPM: Bij Cost Per Mille wordt betaald op het aantal impressies. Zelfs wanneer er geen enkele verdere interactie plaatsvindt moet er betaald worden. Voor boodschappen die puur visueel zijn en geen verdere actie vereisen kan dit een geschikte wijze van adverteren zijn.
  • CPC: Bij Cost Per Click wordt afgerekend op basis van het aantal keer dat er op een banner geklikt wordt. Impressies worden in dit geval niet berekend. Een advertentie kan dus een groot aantal keren worden gezien zonder kosten. Anderzijds kunnen de kosten hoog oplopen bij een aantrekkelijk aanbod dat uiteindelijk niet tot de gewenste conversie leidt.
  • CPA: Bij Cost Per Action worden specifieke acties geteld. Dit kan bijvoorbeeld het aanmelden op een Nieuwsbrief zijn, of het downloaden van een ebook. Net zoals bij CPC het geval is zal ook hier een interactieve actie vanuit de gebruiker vereist zijn. Maar de aard van deze actie is variabel.

De meest effectieve methode van adverteren is afhankelijk van diverse factoren en doelstellingen. Ook voor de website waar de banners gepubliceerd worden kunnen de inkomsten sterk verschillen per model.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close