Loader

Wat is CPC?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

CPC is een afkorting die staat voor Cost Per Click. Een adverteerder betaalt iedere keer als er op een advertentie wordt geklikt. Bij zoekmachine adverteren zijn er verschillende manieren om de prijs voor een klik te bepalen waaronder handmatig bieden of automatisch bieden. Wat is CPC en wat is het voordeel ten opzichte van CPM?

Definitie CPC

Bij Cost Per Click ofwel Kosten Per Klik betaalt de adverteerder alleen wanneer er daadwerkelijk geklikt wordt op een advertentie. Dit is een andere vorm van adverteren in vergelijking met CPM waarbij je per weergave (x1000) moet betalen.

Voorbeeld: Wanneer een advertentie 1000 maal wordt weergegeven bij verschillende bezoekers maar er slechts 10 maal wordt geklikt op de advertentie, zullen alleen voor de 10 kliks kosten worden berekend.

Dit betekent overigens niet dat er ook direct een verkoop uit voortvloeit of andere gewenste actie voltrokken wordt, het betekent alleen dat er op de advertentie / link geklikt is. Naast een verkoopactie kan dit ook een verwijzing naar een webpagina zijn, of bijvoorbeeld een telefoonnummer waar je via een link direct op kunt klikken.

Hoe wordt de prijs voor CPC bepaald?

Er zijn twee verschillende methoden om de prijs te bepalen:

  • Handmatig bieden: Je kiest het bedrag dat je wilt betalen voor een klik. Zo kun je zelf per keyword een ander bedrag instellen.
  • Automatisch bieden: Hierbij kiest Google een bedrag dat voldoet aan het algoritme en binnen het beoogde budget valt van de adverteerder.

Hoewel de maximale potentie behaald kan worden met handmatig bieden, kan automatisch bieden veel werk uit handen nemen. Met name voor personen die minder kennis hebben van biedingen kunnen beter voor automatisch bieden kiezen. Stel wel een daglimiet in, anders kan het budget sneller opraken dan gewenst is.

Een andere term voor CPC is PPC wat staat voor Pay Per Click ofwel Betalen Per Klik.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close