Loader

Wat is Cost Per Engagement?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Bij Cost Per Engagement of afgekort CPE wordt de waarde bepaald van een actie die wordt uitgevoerd, of een resultaat dat wordt behaald door een gebruiker. Er zijn een groot aantal acties of resultaten die gedefinieerd kunnen worden, er wordt altijd uitgegaan van een doelbewuste actie van de gebruiker. Wat is de betekenis van Cost Per Engagement en wat zijn voorbeelden van CPE’s?

Definitie Per Engagement?

Wanneer iemand naar een filmpje kijkt is dit weliswaar een actie, maar het is nog geen interactie. Het starten van het filmpje is een handeling die verricht moet worden, het kijken is een passief proces. Wanneer er tijdens de video een banner verschijnt waar de kijker op klikt, dan is er wel sprake van een interactieve handeling. De waarde die deze actie vertegenwoordigd noemt men CPE ofwel Cost Per Engagement.

Voorbeelden van CPE’s zijn:

  • Het delen van content via een social media platform.
  • Een specifiek niveau behalen in een computerspel.
  • Aanmelden voor een Nieuwsbrief.

In tegenstelling tot CPI (Cost To Install) en CPV (Cost Per View) is er bij een Engagement geen specifieke actie gedefinieerd. Dit biedt de aanbieder meer mogelijkheden om één of meer gewenste acties binnen één marketingcampagne op te nemen.

No Cure No Pay

Voor de aanbieder is Cost Per Engagement een voordelige constructie, omdat er alleen uitbetaald hoeft te worden wanneer de gewenste handeling is verricht. Zo kan tijdens het spelen van een game een aanbod voorbij komen. De speler ziet dit aanbod. Wanneer deze persoon klikt op de banner zal de aanbieder hiervoor een bedrag betalen aan de game publisher. Wanneer er niet geklikt wordt heeft de speler toch de advertentie onder ogen gekregen maar de adverteerder hoeft hier niet voor te betalen. Het is zelfs mogelijk dat de persoon in kwestie pas later de gewenste actie onderneemt. Omdat dit niet direct te herleiden is naar de voorgaande impressie zal er geen betaling plaatsvinden. Het is voor de publicist dus van belang om te bepalen onder welke condities het bedrag uitbetaald moet worden.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close