Loader

Wat is copywriting?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Copywriting is een verzamelnaam voor alle teksten die te maken hebben met marketing of adverteren. De “kopij” bestaat uit geschreven content met als doel de bekendheid van een merk, product of dienst te vergroten met uiteindelijk een verkoop of ander soort actie als uitkomst. Wat is copywriting en hoe wordt dit toegepast in online marketing?

Definitie copywriting

De term bestaat al veel langer dan het internet, en is van toepassing op alle teksten voor zaken als:

  • Advertenties
  • TV of radio commercials
  • Brochures
  • Catalogi
  • Billboards
  • Jingles met tekst

Met de introductie van internet zijn daar nieuwe kanalen bijgekomen zoals websites, blogs, social media en nieuwsbrieven per mail.

Commerciële teksten

Bij copywriting gaat het altijd om teksten die de lezer moet aanzetten tot een actie. Dit kan het kopen zijn van een product, het geven van een donatie aan een goed doel maar ook het bezoeken van een webpagina. Omdat veel mensen hun informatie via zoekmachines als Google vinden, wordt er veel aandacht besteed aan zoekmachine optimalisatie. Deze teksten moeten kort maar krachtig zijn, en de potentiële bezoeker aanzetten tot actie, in dit geval op een link klikken. Daarmee zijn er veel soorten commerciële teksten, van één woord tot aan lange pagina’s met tekst.

De “customer journey”

In tegenstelling tot de traditionele media zoals tijdschriften, radio en televisie, staat een online tekst vaak niet op zichzelf. De digitale copywriter of internet marketing professional zal bezig zijn met de “customer journey”, dat is de “reis” die een persoon aflegt vanaf de eerste tekst, bijvoorbeeld via een pagina beschrijving in Google, tot aan het bedankje na een voltooide transactie.

Grijs gebied

Bij copywriting kan er een grijs gebied bestaan tussen puur commerciële boodschappen en objectieve informatie. Een “advertorial” is een voorbeeld van een advertentie die ook feitelijke informatie verstrekt. Afhankelijk van het kanaal en de doelstelling kan het zwaartepunt verlegd worden.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close