Loader

Wat is een Conversiepercentage?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Het conversiepercentage, of de conversieratio, is de verhouding tussen het aantal bezoekers op een website en de personen die een vooropgesteld doel hebben behaald. Dit kan een aankoop zijn maar ook andere doelstellingen zijn mogelijk. Wat is conversiepercentage en hoe kun je het conversiepercentage berekenen?

Definitie conversiepercentage

Wanneer 100 mensen een website bezoeken waarvan 1 persoon geconverteerd wordt komt het conversieratio uit op 0,01. De conversie kan een betalende klant zijn, er kunnen ook andere doelstelling bepaald worden van zowel commerciële als niet-commerciële aard. Het is voor de aanbieder van belang om dit percentage nauwkeurig te berekenen om zo de effectiviteit van het conversiepad te bepalen. Wanneer er bijvoorbeeld veel geld wordt geïnvesteerd in een marketingcampagne die 100.000 extra bezoekers oplevert waarvan slechts enkele bezoekers daadwerkelijk converteren, is dit een teken dat het aanbod niet overeenstemt met de wensen van de bezoeker.

Conversiepercentage berekenen

Het conversiepercentage berekenen is op zich niet ingewikkeld. Neem het totale aantal bezoekers, deel dit op het aantal succesvolle conversies en je krijgt een percentage. Wanneer er meerdere conversiepaden zijn wordt het al een stuk lastiger om de conversieratio te bepalen, wanneer bezoekers afhaken en via een andere route toch tot aankoop overgaan is dit niet altijd zichtbaar in de resultaten. Met behulp van tracking cookies en realtime monitoring van het bezoekersgedrag kan de betrouwbaarheid van de conversieratio verbeterd worden.

Het belang van een optimaal conversiepad

Conversie betekent letterlijk omzetting, in het geval van online marketing wordt een bezoeker omgezet tot betalende klant. In ruimere zin kan ook de aanmelding voor een nieuwsbrief als doel worden bepaald, of het invullen van een reactieformulier. Er zijn verschillende mogelijkheden om het conversiepercentage te verhogen, zoals het opnieuw benaderen van personen die tijdens het plaatsen van een bestelling zijn afgehaakt. Door deze alternatieve paden in kaart te brengen kunnen ze bij de berekening van de conversieratio worden meegenomen.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close