Loader

Wat zijn Conversiepaden?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Een conversiepad is de route die de bezoeker van een website aflegt om het doel dat de aanbieder heeft gesteld te bereiken. De wijze waarop conversiepaden worden ingericht is van invloed op het conversiepercentage, dat is het aantal bezoekers dat tot het beoogde eindpunt komt. Wat zijn conversiepaden en hoe worden de beste conversiepaden bepaald?

Definitie conversiepaden

De bezoeker van een website komt op een landingspagina terecht. De aanbieder van deze website wil dat de bezoeker tot een bepaald doel komt, bijvoorbeeld het bestellen van een product. Alle stappen die genomen worden tijdens dit proces vormen samen het conversiepad. Dit pad kan heel kort zijn, bij een webshop moeten er vaak meerdere stappen doorlopen worden. Wanneer deze stappen onduidelijk zijn of niet aanspreken bij de klant bestaat het risico dat de transactie niet wordt afgerond.

Hoe worden de beste conversiepaden bepaald?

Er zijn veel factoren die bepalen of het pad succesvol wordt afgelegd, een deel daarvan heeft de aanbieder in de hand. Door verschillende scenario’s te testen is het mogelijk om het conversiepercentage te verhogen, dit kan bijvoorbeeld door meerdere conversiepaden uit te testen. Zo kunnen gebruikers willekeurig naar een alternatieve landingspagina gestuurd worden, of een nieuwe versie wordt stapsgewijs uitgerold. Ook per apparaat kan het pad anders verlopen, denk aan een pad dat specifiek geoptimaliseerd wordt voor desktop of voor mobiel om die groep gebruikers beter aan te spreken.

Bestaat een optimaal conversiepad?

De doelstellingen per aanbieder zullen afwijken. Denk aan het kopen van een product of het inschrijven op een nieuwsbrief. Het gebruikersprofiel is ook van belang bij het inrichten van een traject dat succesvol bewandeld wordt. Snelle beslissers moeten niet geconfronteerd worden met een groot aantal stappen, terwijl twijfelaars juist stap voor stap door de funnel geleid moeten worden. Daarom moeten zowel de doelstellingen van de aanbieder als het profiel van de bezoeker in kaart worden gebracht, door afwijkende paden te testen kan een optimaal resultaat worden verkregen.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close